تولید «کاغذ سفید» از روزنامه باطله

«مرکب‌زدایی آنزیمی» یکی از متدهایی است که به‌عنوان روشی سازگار با محیط زیست برای تکمیل یا جایگزینی کامل روش های متداول مرکب‌زدایی شیمیایی پیشنهاد شده است.

در این رابطه، گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، مطالعه ای را انجام داده اند که در آن، تأثیر نوعی آنزیم استخراج‌شده از قارچAspergillus niger  بر ویژگی‌های کیفی کاغذ حاصل از مخلوط 70 درصد خمیرکاغذ روزنامه و30 درصد مجلۀ باطله مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

«مرکب‌زدایی آنزیمی» یکی از متدهایی است که به‌عنوان روشی سازگار با محیط زیست برای تکمیل یا جایگزینی کامل روش های متداول مرکب‌زدایی شیمیایی پیشنهاد شده است.

در این پژوهش، آنزیم فوق که «همی‌سلولاز» نام دارد در سطوح مختلفی براساس وزن خشک خمیرکاغذ و همچنین در مدت زمان‌های مختلف و با ثابت نگه داشتن شرایط دیگر آزمایشی نظیر درصد خشکی، درجۀ حرارت وpH  به‌کار گرفته شد. سپس در ادامه کار، خمیرکاغذها شست‌وشو و شناورسازی گردیدند.

نتایج این پژوهش نشان داد که در غلظت آنزیم 0.2 درصد و مدت زمان60 دقیقه می‌توان کاغذهای به‌مراتب‌ روشن‌تر، سفیدتر و همزمان دارای ماتی مناسب در مقایسه با خمیرکاغذ مرکب‌زدایی‌نشده تولید کرد.

همچنین بر اساس نتایج این آزمایش که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه «جنگل و فرآورده های چوب» وابسته به دانشگاه تهران منتشر شده است، غلظت های 0.2 و 0.5 آنزیم همی سلولاز در مدت زمان 60 دقیقه باعث ایجاد بیشترین میانگین شاخص‌ مقاومت به کشش، طول پارگی و سفتی کاغذ می شوند.

به‌طور کلی و بر اساس اعلام مجریان این پژوهش، نتایج به‌دست آمده از این مطالعه بیانگر آن است  که آنزیم همی‌سلولاز پتانسیل خوبی را در بهبود ویژگی‌های کیفی مخلوط کاغذ روزنامه و مجله بازیافتی (در مقایسه با سیستم متداول صنعتی) دارا می‌باشد، لذا این روش می تواند در کاهش استفاده از روش های شیمیایی صرف، مفید واقع شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: اکبرپور، ا. و همکاران. 1395. ارتقای ویژگی‌های کیفی مخلوط خمیرکاغذهای روزنامه و مجلۀ بازیافتی با تیمار آنزیمی همی‌سلولاز. جنگل و فرآورده های چوب، 69(3): 602-585.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا