محققانی که دنیا را در سال 2016 متحول کردند

امواج گرانشی یکی از جذاب ترین پدیده های طبیعی است که در علم فیزیک به آن پرداخته می شود. گابریلا گونزالس فیزیکدانی است که در سال 2016 حسابی سر و صدا به راه انداخت. او هدایت حدود یکهزار محقق از سراسر جهان را برعهده داشت تا یکی از بنیادی ترین اصول فیزیک را توضیح دهد. این گروه بزرگ و در رأس آنها گابریلا گونزالس توانستند نخستین نشانه های مستقیم از وجود امواج گرانشی را شناسایی کنند، امواجی که از مدتها پیش یعنی از زمان انیشتین همه به دنبال آن بودند.

دمیس هاسابیس از جمله دانشمندان خبرساز سال 2016 بود که توانست در عرصه هوش مصنوعی پیشرفتهای چشمگیری حاصل کند. وی که یکی از بنیانگذاران شرکت DeepMind محسوب می شود توانسته نشان دهد که در آینده ای نه چندان دور هوش مصنوعی تا آن حد پیشرفت کرده و وارد زندگی بشر می شود که بخش قابل توجهی از امور را در دست خواهد گرفت. بی دلیل نیست که گوگل او را یکی از مغزهای برتر عصر حاضر می داند.

صخره های مرجانی Great Barrier که در اطراف استرالیا واقع شده اند یکی از قربانیان اصلی گرمایش زمین و تغییرات جوی محسوب می شوند. تحقیقات تری هاگس نشان داد که این صخره های مرجانی به سرعت در حال سفید شدن هستند. سفید شدن این ساختارهای زنده به معنای مرگ آنهاست. او در نخستین روزهای سال 2016 راهی صخره های مرجانی Great Barrier شد و با انجام مطالعاتی دقیق زنگ خطر نابودی بزرگترین صخره های مرجانی جهان را به صدا درآورد.

کمتر شیمیدان اتمسفرشناس این شانس را دارد که به عنوان یک محقق برجسته لقب «ناجی دنیا» را بگیرد. اما گاس ولدرز این شانس را پیدا کرد تا با روشنگریهای لازم دنیا را از تولید و استفاده از ترکیب بسیار خطرناک HFC منع کند. از این ترکیب شیمیایی به طور گسترده در سیستمهای تهویه استفاده می شود اما وقتی راهی هوا و اتمسفر می شوند به یکی از مخرب ترین عوامل در زمین تبدیل می شوند. او در نشست جهانی که در روواندا برگزار شد توجه جهانیان را به این واقعیت معطوف کرد.

سال 2016 یکی از پرالتهاب ترین دورانها در علم پزشکی بود. شیوع ویروس زیکا در برزیل و در ادامه سرایت آن به آمریکا و چند کشور دیگر نگرانی های گسترده ای را به همراه داشت. این بحران تا آن حد پیش رفت که بسیاری به دنبال به تعویق افتادن برگزاری المپیک ریو بودند. در این میان محققان نترسی همچون سلنا تورچی راهی نواحی جنگلی برزیل شدند تا معمای زیکا را حل کنند. دولت برزیل حساب ویژه ای روی مطالعات این محقق باز کرده است. او یکی از پیشگامان رمزگشایی از زیکا محسوب می شود.

الکساندر الباکیان دانشجوی جوان اهل قزاقستان است که با راه اندازی یک وبسایت متفاوت به یک چهره خبرساز در سال 2016 تبدیل شد. او Sci-Hub را با این هدف راه اندازی کرد که مقالات علمی و پروژه های شاخص دانشمندان برتر دنیا را به رایگان منتشر کرده و در اختیار علاقمندان قرار دهد. او خود روزگاری برای دستیابی به مقالات علمی چاره ای جز پرداخت پول نداشت. فکر ایجاد تغییری در این روند او را به راهی کشاند که حالا هم طرفداران زیادی دارد و همزمان منتقدان چشمگیر. در این وبسایت حدود 60 میلیون مقاله وجود دارد و گفته می شود در سال 2016 حدود 75 میلیون بار از آن دانلود شده است.

کوین اسولت از جمله زیست شناسانی است که با آغاز پروژه تحقیقاتی در دنیای جانوران نشان داده که برنامه های زیادی برای کشف فرآیند تکاملی آنها دارد. تنها یک سال از راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی اش در Media Lab ماساچوست واقع در کمبریج می گذرد و او با توسعه تحقیقات ژنتیکی خود نشان داده که می توان با دستکاری در برخی جانوران خطرناک نظیر مالاریا، نسخه بی خطر آنها را تولید کرد.

ژولم آنگلادا اسکوت در سالی که گذشت دستاورد تاریخی در علم اخترشناسی بر جای گذاشت. او موفق به شناسایی نزدیکترین سیاره در خارج از منظومه شمسی شد. این سیاره که در حد و اندازه زمین بوده و در سیستم ستاره ای Proxima Centauri قرار دارد تنها  در فاصله 4.2 سال نوری از خورشید واقع شده است. اخترشناسان ژولم را یک شکارچی قهار سیاره می دانند.

در ماه سپتامبر سال 2016 محققی به نام جان ژانگ دنیا را مبهوت یافته جدیدش در علم پزشکی و درمان ناباروری کرد. او نشان داد که با ترکیب بحث برانگیز DNA سه انسان می توان کودک نوزادی تولید کرد. آنچه که وی ارایه کرده از آن جهت بحث برانگیز عنوان می شود زیرا از بعد اخلاقی با واکنشهای منفی زیادی روبرو شده و در عین حال برخی محققان نیز کار وی را مورد ستایش قرار داده اند. این محقق برای اینکه با ممنوعیت از سوی آمریکا مواجه نشود، مطالعاتش را در کلینیکی واقع در مکزیک انجام داد. او حالا یکی از محققان خبرساز در زمینه درمان ناباروری محسوب می شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Nature فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

مترجم: مهدی پیرگزی