آیین‌نامه تشکیل قطب‌های علمی ابلاغ شد

بر اساس ماده اول این آیین نامه، قطب علمی گروهی از اعضای هیات علمی برجسته هستند که برای انجام یک برنامه مدّون پنج ساله همزمان با برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی  و فرهنگی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

در ماده دوم آیین نامه تشکیل قطب‌های علمی، هدف از تشکیل قطب های علمی، گسترش مرزهای دانش برای ارتقای جایگاه علمی کشور، فراهم ساختن زمینه فعالیت‌های گروهی و ایجاد شبکه‌های علم و فناوری، کسب مرجعیت علمی و فناوری در زمینه تخصصی خاص، مشاوره و تصمیم سازی در برنامه علمی و اجرایی و توسعه و تقویت مطالعات میان رشته‌ای و تولید بومی اعلام شده است.

بر اساس ماده سوم این آیین نامه، شورای قطب‌های علمی به ریاست وزیر علوم تشکیل می‌شود و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نایب رئیس و مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهشی دبیر و معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران گروههای علمی پنجگانه قطب‌های علمی و دو نفر از اعضای هیات علمی برجسته کشور اعضای این شورا  را تشکیل می دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، براساس این آیین نامه، سیاست‌گذاری برای ایجاد و توسعه قطب‌های علمی کشور، تعیین ضوابط شناسایی، ارزیابی و حمایت از قطب‌های علمی و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی قطب‌های علمی از اختیارات شورای قطب های علمی است.

بر اساس این گزارش و مبتنی بر ماده پنج این آیین نامه، تاسیس قطب علمی از طریق بررسی حوزه ها و زمینه های مورد نیاز کشور بر اساس آمایش علم و فناوری و اعلام فراخوان شورای قطب‌های علمی کشور به دانشگاهها و موسسات پژوهش و فناوری و نیز از طریق  درخواست دانشگاهها و موسسات پژوهش و فناوری کشور برای تشکیل قطب علمی براساس مزیت‌ها و توانمندی‌ها  و تایید شورای قطب های علمی انجام می شود.

گفتنی است، آیین نامه تشکیل قطب های علمی مشتمل بر 14 ماده و 14 تبصره است و پس از تایید و امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 95/10/7 برای اجرا به دانشگاهها، پژوهشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری و موسسات وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا