گرفتن نخستین عکس از ماه

لویی ژاک مانده داگر نقاش فرانسوی و مبدع فن عکاسی در چنین روزی از سال ۱۷۸۷ میلادی متولد شد. لوئی ژاک مانده داگر هنرمند و فیزیک‌دان فرانسوی بود که برای اختراع فرآیند داگرئوتیپ، در تاریخ عکسبرداری، نامی شناخته‏شده ‌است. داگر در تاریخ هجدهم نوامبر سال ۱۷۸۷ میلادی در کورمی آن پریزیس، وال دواز، فرانسه به‏دنیا آمد. وی پس از فراگیری نقاشی و فیزیک، برای سن‏های تئا‌تر، پرده‏هایى جالبی طراحی می‌‏کرد.
داگر نزد نخستین هنرمند نقاشی‌های سراسرنما، پیر پروو؛ معماری، طراحی صحنه تئاتر و نقاشی سراسرنما را فراگرفت. وی در زمینه طراحی صحنه تئاتر بسیار پیشرفت کرد و طراح پرآوازه‌ای شد تا آنجا که نخستین دایوراما را ساخت و در سال ۱۸۲۲م در پاریس آن را رونمایی کرد.
با توجه به تأثیرات نور، داگر به این فکر افتاد تا تصویری که حاصل می‌‏شود را به‌صورت عکسی ثابت و دائمی درآورد. در سال ۱‌‌‌۸۲۲‌‌‌م، ژوزف نیسفور نیپس نخستین عکس دائمی جهان را تولید کرد (به‏نام هلیوگراف). برای همین، سه سال بعد داگر دستیار نیپس شد و آن‌ها ۴ سال با یکدیگر همکاری کردند. نیپس به‏صورت ناگهانی در سال ۱۸۳۳م از دنیا رفت.

او یک چاپگر بود و فرایندی که او به کار می‌برد بر پایه روشی سریع برای تولید صفحه‌های (پلاک) چاپ بود. داگر گمان می‌کرد روش نیپس به او در پیشبرد دایوراما که ساخته خودش بود، کمک خواهد کرد.
درنهایت پس از سال‌ها تجربه‏اندوزی، در ۷ ژانویه ۱۸۳۹م، داگر همراه با آکادمی علوم فرانسه اعلام کردند که فرایند عکاسی که بر رویش کار می‌کردند به کمال خود رسیده ‌است. دولت فرانسه، حق امتیاز کار داگر را به‏دست آورد و در برابر آن مبلغی را به او و دستیارش که پسر نیپس بود، پرداخت کرد. پس از آن در ۱۹ اوت ۱۸۳۹م دولت وقت فرانسه اعلام کرد که اختراع داگر هدیه‌ای به جهان است و آن را به رایگان به جهان بخشید.
کارهای داگر هم‏زمان بود با تلاش‌های هنری فاکس تالبوت در انگلستان. آن‌ها هر دو می‌دانستند که در راهی تلاش می‌کنند که منجر به انقلابی در جهان هنر خواهد شد. به‏دلیل بخشیده شدن حق امتیاز کار داگر، برخلاف تالبوت، کار او تا مدتی پیشرفت چندانی نداشت. داگر در دهم (دوم) ژوئیه ۱۸۵۱م در بری سور مرن، ۱۲ کیلومتری پاریس، در اثر حمله قلبی در سن شصت و چهار سالگی از دنیا رفت. داگر یکی از ۷۲ نفری است که نامشان روی برج ایفل نوشته شده است.

 

منبع:راسخون

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا