شبِ چراغِ نخست با سپاس از برگزیدگانِ چراغ ۹۵ برگزار شد

غروب روزِ سه شنبه، هفتم دیماه ۱۳۹۵، درحالی که باران شدیدی سراسر تهران را می شست و گرهی ترافیک  سخت تر و پیچیده تر از شب‌های قبل شده بود ، در کافه گالری آس ، مراسم شبِ چراغ ، میهمانی خصوصی کوچکی که  به منظور سپاسگویی از برگزیدگان نخستین دورهی جایزهی چراغ، برگزار شد. از ساعت ۱۷:۳۰ با ورود آقای دکتر غفاری ، میهمانان به نوبت وارد می‌شدند . یک ساعت نخست به گپ و گفت  میهمانان و میزبانان گذشت . جوان‌‌ترهای جمع ، برخی اسطوره های ترویج علمی را که در طول زندگیشان از آنها الگو برداری کرده بوند را برای نخستین بار از نزدیک می‌دیدند بزرگان جمع هم با خوشحالی دوستان و همکارانی را که در برخی موارد مدتها بود همدیگر را ندیده بودند ، ملاقات کرده و از اوضاع و احوال همدیگر جویا می‌شدند . ساعت ۱۹ با اعلام بانیان چراغ بخش دوم  برنامه آغاز شد، نوای خوش ویولنسلِ هنرمند عزیز، خانم"ایزدی پارسا" که قطعاتی از باخ را برای جمع نواخت ، حس و حال میهمانی کوچک و دوستانه را خوشنوا کرد .

و اکنون هنگام معرفی و سپاس از برگزیدگان چراغ بود . بانیان چراغ ،پژمان نوروزی و سیاوش صفاریان پور توضیحاتی درباره ی جایزه ، و بخش‌های آن دادند . حاضران سرخوشانه و مشتاق از صحبتهای ایشان استقبال می‌کردند و پرسشهایشان را هم مطرح می‌کردند. ابتدا از "دکتر زارع" خواسته شد پشت میکروفون بایستد و برگزیده ی بخش “یک عمر تلاش برای ترویج علم”را معرفی کند.او جناب آقای "دکتر باقری" را که به همراه دوستان جوانش و همسر مهربانشان در انتهای کافه نشسته بودند را معرفی کرد و جایزه ی ایشان را اهدا کرد.دکتر باقری  در سخنانی کوتاه  خوشحالیاش را از دریافت این جایزه اعلام کرد با ذکر این نکته که امیدوار است جایزه ی چراغ تنها در حد اهدای جایزهی سالانه باقی نماند و به ترویج علم به شکل عملی بپردازد. پس از آن ، دکتر نوروزی با آقای دکتر باقری به گفتگویی کوتاه پرداخت و در این گفتگو  روند فعالیتهای بلند مدت ایشان در طول بیش از ۴۰ سال در راه ترویج علم مورد اشاره قرار گرفت. در این گفتگو به نقش ساعتهای آفتابی برای علاقمند کردن مردم به دنیای علم  اشاره شد. اینکه ساعتهای آفتابی در میانه ی راه ریاضی و نجوم و هنر و تاریخ علم قرار گرفته است و شیوه ی جذابی برای  جلب نظر مردم به دنیای علم بوده و خواهد بود. از سوی دیگر آقای دکتر باقری درباره فعالیتهای ترویجی اش ، تورهای علمی ، نگارش مقالات علمی/ترویجی ، سخنرانی ها و … صحبت کرد و در این میانه به نقش تاریخ علم در دنیای ترویج علمی اشاره کرد. نقشی بی بدیل که فرآیند و ساز و کار علم را نمایش میدهد.

پس از این گفتگوی کوتاه و شوخی های بانیان چراغ با حاضران ، جناب آقای "صدری افشار" که از دوستان و همراهان قدیمی دکتر باقری بود ، هدیه ای به رسم یادبود به آقای دکتر اهدا کردند و علاوه بر آن  نسخه ای از آخرین کتابهای منتشر شده اشان با آقای دکتر باقری را به چراغ هدیه دادند.

در گام بعدی  جناب آقای "دکتر حسینی" ، ریاست موزه ی ملک  با معرفی آقای دکتر "مجید میرزا وزیری"  به عنوان  برگزیده ی “دانشگر مروج علم” از ایشان دعوت کرد تا جایزه اشان را دریافت کنند. دکتر میرزا وزیری با شوخ طبعی همیشگی اش جایزه را از دستان آقای دکتر حسینی دریافت کرد  و سپس در گفتگویی کوتاه با آقای صفاریان پور درباره ی ملکه ی علوم (نامی که گاوس به ریاضی داد)، مسیرش در ریاضیات، شهر ریاضی و اینکه ظرفیت ریاضی در ترویج علم چیست توضیحاتی داد.

پس از این گفتگوی جذاب ، بانیان چراغ دیگر حاضرانِ جمع را معرفی کردند و درباره ی جایزه ی مروج سال را توضیح بیشتری دادند و سپس با معرفی آقای مهندس "احمد دالکی" به عنوان یکی از پیشکسوتان ترویج علم در ایران ، از ایشان خواستند برای معرفی و اهدای جایزه به “مروج سال” به جایگاه تشریف آورند. آقای دالکی با بازکردن پاکت معرفی برگزیده ، نام " گروه ساروس " را خواند و ۷ نفر از اعضای گروه ساروس که در بین جمع بودند  به مقابل جایگاه آمده و جایزه شان را از دست آقای دالکی دریافت کردند و ایستاده و در میان تشویق حاضران ، چند کلمه درباره گروهشان و فعالیت‌هایشان صحبت کردند. در ادامه و پس از تشویق حاضران ، دکتر نوروزی  به شکل خلاصه فعالیت‌های این گروه را توضیح دادند . بسیاری از بزرگان جمع با تشویق این جوانان آنها را به ادامه ی راهشان تشویق کردند .

از آنجا که جایزه ی اهدایی به برگزیدگان چراغ خیلی با جوایزی که تا کنون در این نوع مراسم اهدا شده است تفاوت داشت ، از آقای دکتر" شاهین زمان " ، دیرین شناس حاضر در جمع درخواست شد تا درباره‌ی فسیل "آمونیت"،جایزه و تندیس چراغ توضیحاتی ارائه کند. ایشان با کمال میل و اشتیاق برای حاضران درباره ی آمونیت صحبت کردند. اینکه آمونیت ها بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل زیست می کردهاند، اینکه مارپیچشان چگونه شکل گرفته است و اینکه اکنون دو گونه از این سرپایان در آبهای استرالیا تحت حفاظت زنده اند . بحث کوتاه جذابی بود که بخشی از فضای ترویج علمی و نگاه بانیان چراغ را به جایزه نشان می داد. 

پس از این بخش ، بانیان چراغ در انتها از حامیان جایزه ی چراغ تشکر کردند ، شرکت شزان ، مرکز تصویربرداری پزشکی توسکا، موسسه آسمان شب و  شرکت فراگسترش به علاوه ی همه ی حامیان رسانه ای چراغ که به کمک آنها مراسم و جایزه اینگونه شکل نمی گرفت و با اعلام این حامیان اتمام رسمی جلسه ی  مراسم نخستین جایزه ی چراغ اعلام و حاضران در جلسه برای عکس دسته جمعی به طبقه ی پایین کافه ی آس فراخوانده شدند. 

مراسم نخستین جایزه ی چراغ در فضایی جذاب و پر از صمیمیت و یادگیری به پایان رسید و در شبی باشکوه که باران ، آن را زیبا تر کرده بود ،پایان یافت. اکنون چراغ روشن شده است و امید است چراغی باشد فروزان و دیرپا.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا