در صنعت داروسازی هنوز به تکنولوژی روز دنیا نیازمندیم

برنامه " گفت و گوی علمی " با موضوع (بررسی وضعیت صنعت دارویی و آرایشی کشور پس از برجام) با حضور مهندس میترا امین لو ، رئیس دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ، دکتر حاجی نبی ، عضو هیات علمی دانشگاه ، دکتر محمد عزیزی ، استاد دانشگاه و داروساز و ارتباط تلفنی با پروفسور کرمی ،استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله روانه آنتن شد.

دکتر حاجی نبی با بیان اینکه تکنولوژی رابطه عمیق با صاحبان آن دارد ، گفت :‌ انتقال تکنولوژی بدون ایجاد بسترهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی در یک جامعه غیرممکن است.

وی اظهار کرد : امروزه بحث انتقال تکنولوژی تنها یک بحث علمی و صنعتی نیست و به امنیت ملی کشور وابسته است.مراکزی که در دنیا سیستم های امنیتی را هدایت می کنند از این معابر برای نفوذ استفاده می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه وجه بزرگ نفوذ به کشوری باز می گردد که اجازه نفوذ می دهد، تصریح کرد :‌ ما باید با دنیا وارد تعامل شویم به معنای دیگر اگر بخواهیم در کلاس جهانی بازی کنیم باید در حد دنیا بازی کردن را بلد باشیم.

دکتر محمد عزیزی عنوان کرد : انتقال تکنولوژی به عنوان یک ضرورت مشاهده می شود .در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، در سازمان های پژوهشی تنها راه کوتاه کردن دست یابی به تکنولوژی های برتر دنیا، انتقال تکنولوژی محسوب می شد و در آن دوران گروه هایی شروع به رصد تکنولوژی های برتر دنیا نمودند تا بتوانند آنها را به کشور هدایت کنند.

وی به تحریم ها و چالش های حوزه دارو پس از انقلاب اشاره کرد و گفت : پس از انقلاب یک فاصله از نظر تکنولوژی میان ما و صنعت دارویی دنیا ایجاد شد .با وجود اینکه در حال حاضر در میان کشورهای منطقه حرفی برای گفتن داریم اما از انتقال تکنولوژی به طور کامل بی نیاز نیستیم اما باید مراقب باشیم این خلا را طوری پرکنیم که بعدها دچار چالش نشویم.

مهندس میترا امین لو با بیان اینکه دارو در بخش مالکیت صنعتی حمایت می شود ، افزود : آنچه که در قانون فعلی حمایت می شود ثبت مواد و فرآیندهای دارویی است .وزارت بهداشت معتقد است در شرایط فعلی کشور باید ثبت فرآورده های دارویی از نظام حمایتی خارج و ثبت فرآیندهای دارویی مورد حمایت قرار گیرد.

وی اظهار کرد :بحث انتقال تکنولوژی بسیار مهم است و خارج از انتقال مواد ، تجهیزات و .. است و فرآیند نرمی است که کشورها سیاست های خود را با توجه به شرایط و توانایی خود تنظیم کنند و مرتبا بازنگری شوند و لزوما نباید از قوانین دیگر کشورها کپی برداری کرد .

رئیس دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور با بیان اینکه ما در حوزه مالکیت فکری بخش دارو در کنوانسیون پاریس عضو هستیم ، خاطرنشان کرد : از سال 2013 قانون PCT  در ایران اجرایی شده است که براساس آن دانشمندان خارجی می توانند محصول دارویی و فرآیند آن را در ایران ثبت کنند.

پروفسور کرمی در ارتباط تلفنی عنوان کرد : یکی از راه های نفوذ به کشور از طریق طرح های پژوهشی و نخبگان است و این در حالی است که دانشگاه های ایران آموزش حفاظتی به استادان خود نمی دهند و حاصل آن در برخی از قراردادهای عقد شده میان سازمان های ایرانی و شرکت های دارویی خارجی دیده می شود که متاسفانه بسیاری از حقوق مردم و اطلاعات به راحتی در اختیار خارجی ها قرار گرفته است.

وی از عملکرد مسئولین نظارتی در حوزه دارو انتقاد کرد و گفت: ‌متاسفانه برخی از مسئولان اصلا آگاهی به موضوع نفوذ ندارند و متوجه خروج نخبگان و علم تولید شده در کشور نیستند.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا