تحولاتی که دنیای فناوری در سال ۲۰۱۶ تجربه کرد

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، در این گزارش به حوزه‌هایی اشاره شده که در سال گذشته، بیشترین توجه را به خود معطوف کردند.می‌توان سال ۲۰۱۶ را سال رخنه‌های اطلاعاتی نامید. اقدام هکرها برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و داده‌های حساس امری‌ است که در طول سالیان پیش نیز خبرساز شده‌بود، ولی سال ۲۰۱۶ از بابت حجم اینگونه اقدامات و همچنین توفیق در حملات، یک نقطه عطف محسوب می‌شود.

برای مثال می‌توان به ماجرای یاهو اشاره کرد که در روزهای پایانی امسال مجبور شد اذعان کند که اطلاعات بیش از یک میلیارد کاربرش در دسترس هکرها قرار گرفته است. این امر جدای از حمله مشابه دیگری بود که آن هم یاهو را هدف گرفته ‌بود و در آن اطلاعات 500 میلیون کاربر دیگر هم هک شده‌ بود.

این دو حمله که به فاصله زمانی به نسبت اندکی از یکدیگر صورت گرفتند، حقیقت تازه‌ای را هویدا کردند: اینکه می‌توان شیوه‌ مورد استفاده در یک رخنه اطلاعاتی در گذشته را دوباره و چه بسا چندین بار به کار گرفت و در سالهای بعد نیز موجب دردسر شد.

البته یاهو تنها قربانی این دست از حملات نبوده است. سایت لینکدین (LinkedIn) نیز در سالی که گذشت به همین سیاق، دردسرهای فراوانی را متحمل شد.

سرویس رایانش ابری (Cloud) یک خدمات جاافتاده است و هر شخص حقیقی یا حقوقی به فراخور نیازمندی‌های خود، به گونه‌ای در حال بهره‌گیری از خدمات این گونه سرویس‌ها است. این خدمات اینترنتی به کاربران اجازه می‌دهد تا ذخیره و پردازش اطلاعات را به جای رایانه خود، به واسطه اینترنت و با استفاده از سرورهای قدرتمند انجام دهند.

در طول سالیان اخیر گوگل و مایکروسافت از بازیگران عمده این عرصه بودند. اما باید گفت که برنده نهایی سال ۲۰۱۶ در زمینه خدمات رایانش ابری، بدون شک آمازون است.

آمازون با طرح و راه‌اندازی AWS، در زمینه ارائه خدمات رایانه‌ای به مشتریان سازمانی به عنوان رقیبی قدر در این عرصه قد علم کرد. افزون بر آن، AWS به سهولت به سودآورترین واحد این شرکت بدل شد.

شرکت گوگل نیز امسال تمرکزش را بر توسعه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گذاشت، با این هدف که با نتیجه‌گیری از این تلاش و تلفیقش با خدمات ابری گوگل، جایگاه خود را در این صنعت تثبیت و موفقیتش را تضمین کند.

مایکروسافت آژور نیز در عین کسب موفقیت قابل توجه در سال ۲۰۱۶، چاره کار برای استمرار موفقیت خود را در استقبال از فناوری‌های منبع باز دید.

شرکت اوراکل نیز با خریداری نت‌سویت (NetSuite)، جایگاه خود به عنوان یک بازیگر موفق و کهنه‌کار در این عرصه را کماکان حفظ کرد.

نمی‌توان نگاهی به حال و هوای دنیای فناوری انداخت و به اپل اشاره‌ای نکرد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ نیز پردرآمدترین شرکت فناورانه بود. اما به اعتقاد بسیاری از ناظران، اپل در مصاف با رقبایش که مدام در حال قدرت گرفتن بیشتر در بازار هستند، نشانه‌های اندکی از خود بروز داد که نشان دهد در درازمدت امکان رقابت با آنان را دارد.

اپل بارها هدف این اتهام قرار گرفت که استراتژی متمرکزی برای پیشبرد برنامه‌هایش ندارد. می‌توان نشانه‌های زیادی از افول اپل در سال گذشته را مشاهده کرد.

برای مثال سرویس آی‌کلاود اپل، در مقایسه با گوگل، مایکروسافت و آمازون یک سر و گردن عقب‌تر است. لپتاپ‌های جدید این شرکت نیز صدای اعتراض مشتریان حرفه‌ای این رایانه‌ها را درآورد. از دید آنان، عدم گنجاندن پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در چند سری اخیر مک‌بوک که با هدف کم‌مصرف‌تر کردن لپ‌تاپ انجام شده، ارتقاء به این مدل‌های جدید را فاقد توجیه می‌کند.

دستگاه آیپد پرو نیز محصولی بود که استقبال چندانی از آن نشد، چون کمتر کسی می‌توانست کاربرد عمده‌ای را برایش تصور کند.

بزرگترین توفیق اپل  در سال ۲۰۱۶، فروش موفق iPhone 7 بود که از حد مورد انتظار اپل نیز فراتر رفت.  البته نباید فراموش کرد که بخش قابل توجهی از این موفقیت چشمگیر به واسطه شکست فاجعه‌بار رقیب این گوشی یعنی گلکسی نوت ۷ سامسونگ بود که ناخواسته به فروش‌ آیفون جدید شتاب بخشید. اما با وجود موفقیت iPhone 7، در سال ۲۰۱۶ از شتاب کلی فروش گوشی‌های آیفون کاسته شد.

با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد درآمد اپل از محل فروش آیفون‌هایش تامین می‌شود، واضح است که ادامه این روال در سال‌های آتی می‌تواند این شرکت را به مشکلات عظیمی دچار کند.

یکی از نظراتی که در چند سال اخیر مدام از طرف بسیاری از ناظران مطرح می‌شد، این بود که مفهومی به نام رایانه شخصی که از سه دهه از عمر آن می‌گذرد، در شکل‌های رومیزی و لپ‌تاپ به پایان راه خود رسیده ‌است و در نهایت با اسمارت فون و تبلت جایگزین خواهد شد. اما سال ۲۰۱۶، نقطه عطفی برای صنعت PC بود و نشان داد که آن ادعاها چندان هم قرین به واقعیت نیست.

مایکروسافت با ارائه رایانه‌های سرفس پرو، سرفس بوک و سرفس استودیو شیوه تازه‌ای از نگاه به مغهوم رایانه شخصی را به جهان عرضه کرد. شرکت اپل نیز با افزودن "تاچ‌بار" به مک‌بوک‌های جدیدش پتانسیل جدیدی خلق کرد تا به سهم خود در شیوه تعامل بین یک رایانه شخصی و کاربرش، تحول ایجاد کند.

سایر تولیدکنندگان از جمله اچ‌پی و لنوو با معرفی چندین لپ‌تاپ و "دو در یک" (Two In One) باعث شدند که بازار رایانه شخصی از خمودگی چندساله‌اش خارج شود.

البته، تحولات مثبتی که صنعت ساخت رایانه شخصی در سال ۲۰۱۶ تجربه کرده به معنای آن نیست که این صنعت  مجدداً به روزهای اوجش در سالیان گذشته باز خواهد گشت. پر واضح است که با وجود قابلیت‌های فعلی گوشی‌های امروزی، استفاده از یک رایانه شخصی چه در قالب ویندوز،  مک یا لینوکس در محیط خانه همچون سابق ضرورتی ندارد.

آنچه که تداوم حیات رایانه شخصی به عنوان یک پلتفرم را حفظ خواهد کرد، مشتریان تجاری‌اش هستند که نیاز به تایپ،  نوشتن و طراحی کردن دارند. در نتیجه، تغییری که سال ۲۰۱۶ در این صنعت به وجود آورد، کاهش کمی عرضه رایانه‌های شخصی به بازار، افزایش کیفی و بالطبع قیمت آن‌ها بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا