مصرف ترکیبی آنتی بیوتیک ها مقاومت باکتری ها را کاهش می دهد

به گزارش ایرنا از دیلی میل، دانشمندان انگلیسی در تحقیقات آزمایشگاهی خود، عملکرد انواع مختلف آنتی بیوتیک با دوز پایین را در مقابله با یک میکروب شایع امتحان کردند.

پژوهشگران دانشگاه اکستر بریتانیا در این پژوهش متوجه شدند که مصرف ترکیبی از دو نوع آنتی بیوتیک با دوز پایین در یک زمان مشخص، بهتر از داروهای متعارف با دوز بالا عمل کرده و منجر به نابودی کامل باکتری ها شده است.

این تیم تحقیقاتی احتمال می دهند که موفقیت این روش به دلیل حساس شدن باکتری به یک نوع آنتی بیوتیک است که آن را در مقابل تاثیر آنتی بیوتیکی دیگر آسیب پذیر می سازد.

به گفته این پژوهشگران، اگر نتیجه این آزمایش ها بر روی انسان هم موفقیت آمیز باشد می توان از آن به عنوان روشی مفید برای جایگزینی آنتی بیوتیک های کنونی استفاده کرد.

سازمان بهداشت جهانی، افزایش مقاومت باکتریایی در برابر مصرف آنتی بیوتیک ها را «تهدید عظیم جهانی» توصیف کرده است زیرا باکتری ها اغلب می توانند با جهش ژنتیکی به سرعت خود را در برابر قدرت آنتی بیوتیک ها مقاوم سازند.

پزشکان معمولا برای غلبه بر این مشکل، مصرف ترکیبی از دو آنتی بیوتیک با دوز بالا را تجویز می کنند با این امید که ترکیب شیمیایی دو دارو بتواند باکتری را پیش از مقاوم شدن از بین ببرد.

با این حال دانشمندانی از آلمان، انگلیس و مکزیک اخیرا راهی متفاوت در قبال این مشکل در پیش گرفته اند.

در این روش تازه، محققان دو نوع آنتی بیوتیک شایع در بازار (اریترومایسین و داکسی سایکلین) را در آزمایشگاه علیه باکتری «ای کولای» به کار بردند.

ابتدا یکی از این دو آنتی بیوتیک برای 12 ساعت در دوز پایین علیه باکتری استفاده شد، بعد آنتی بیوتیک دوم به کار رفت، و این جریان چند بار تکرار شد.

محققان برای آنکه عملکرد آنتی بیوتیک ها را دشوارتر سازند با تزریق ژنتیکی، باکتری مورد نظر را عمدا مقاوم ساختند و نهایتا نتایجی که از آزمایش این روش در 160 مورد به دست آمد نشان می دهد که در برخی موارد باکتری ها در مدت چهار روز کاملا از بین رفتند.

به گزارش ایرنا، موضوع مقاومت میکروبی یکی از نگرانی های جدی سازمان بهداشت جهانی طی سال های اخیر بوده به گونه ای که این سازمان، سال ۲۰۱۱ را سال مقاومت میکروبی و مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها نامگذاری کرد اما این خطر همچنان به دلایل مختلف که مهم ترین آنها مصرف بی رویه آنتی بیوتیک به شمار می آید همچنان رو به گسترش است.

ایران نیز یکی از کشورهای پرمصرف آنتی بیوتیک در دنیا شناخته می شود به گونه ای که آمارهای بین المللی نشان می دهد مصرف این داروها در ایران، 16 برابر استاندارد جهانی و تقریبا به اندازه مصرف کل قاره اروپاست.