درمان سرطان: کاربرد جدید بوتاکس

سیناپرس: پژوهشگران نروژی به این نتیجه رسیدند که تزریق بوتاکس می تواند جلوی ارسال برخی از انواع سیگنالها در شکم را گرفته و به این ترتیب خطر رشد تومورها را از میان برده و جلوی رشد تومورهای در موشهایی که سرطان داشتند را بگیرد.

بوتاکس نوعی سم است که با تاثیر بر روی سیستم عصبی، ماهیچه ها را فلج می کند. در این مطالعه مشخص شد که تزریق بوتاکس به دیواره شکم موشها می تواند موجب از بین بردن عملکرد عصب واگ در ارسال سیگنال شود. گفتنی است عصب واگ، شکم را به مغز متصل می سازد.

پیش از این مشخص شده بود که عصب واگ با ارسال سیگنالهایی به شکم، موجب تحریک رشد سلولهای بنیادی موجود در آن ناحیه می شود. این سلولها رشدی سریع یافته و به سلولهای سرطانی بدل می شوند.

به همین منظور، پژوهشگران به بررسی تاثیر بوتاکس و نیز چند ماده دیگر در از کار انداختن این سیگنال دهی عصب واگ در شکم شدند. همچنین دانشمندان در چند مورد، عصب واگ را قطع کردند. قطع عصب واگ در پزشکی را اصطلاحاً «واگوتومی» (vagotomy) می نامند. جالب است بدانید قطع عصب واگ، یکی از شیوه های درمانی چاقی است که در سالهای اخیر ایجاد شده است.

یکی دیگر از شیوه های مورد استفاده در این آزمایش، دستکاری ژنتیکی گیرنده های سیگنالهای شیمیایی عصب واگ در موشها بود.

نتیجه آزمایش مشخص ساخت که هر سه شیوه یعنی تزریق مواد شیمیایی برای از کار انداختن عصب واگ، قطع عصب واگ و نیز از کار انداختن گیرنده های عصبی موثر واقع شد، اما در این میان، دو شیوه یعنی قطع عصب واگ و تزریق بوتاکس تاثیر به مراتب بیشتری در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی داشت.

بوتاکس به طور گسترده ای در حوزه زیبایی در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. بوتاکس موجب فلج شدن موقتی ماهیچه های صورت شده و همین امر به کاهش چین و چروک پوست می انجامد. همچنین از این ماده برای موارد دیگری همچون درمان عرق کردن بیش از حد و یا نقص عملکرد ماهیچه ای نیز استفاده می شود.

پژوهشگران بر این باورند که در صورت اثبات کارایی استفاده از بوتاکس برای مقابله با سرطان در انسانها، این شیوه می تواند در کنار شیوه هیا رایج نظیر شیمی درمانی قرار گیرد. همچنین شاید استفاده از بوتاکس به خاطر هزینه کم و نیز تاثیر آن بر روی منطقه مشخص دارای مشکل، گسترش زیادی در آینده یابد.

 

livescience  : منبع       

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا