ارائه 298 مقاله در کنگره بین‌المللی روان‌شناسی خانواده

دکتر رضا خجسته‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کنگره بین‌المللی روان‌شناسی خانواده (در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی) 8 و 9 دی‌ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کنگره با هدف تبیین الگوی مطلوب خانواده در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی، ارائه یافته‌های پژوهشی نوین، ارائه راهکارهای عملی برای افزایش ازدواج و کاهش طلاق، ارائه سازوکارهای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی خانواده، ارائه راهکارهای عملی به منظور تحکیم و تعالی خانواده و ارج نهادن به تلاش پژوهشگران حوزه خانواده برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه خانواده به عنوان تنها نهاد فطری، طبیعی و بی‌بدیل آفرینش در معرض خطر جدی است و نادیده گرفتن و نشنیدن زنگ خطر تهدیدات خانواده، هزینه‌های جبران‌ناپذیری را بر بشریت تحمیل خواهد کرد. انجمن علمی روان‌شناسی خانواده ایران و اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف تبیین الگوی مطلوب خانواده در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی و معرفی فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه در راستای ارج نهادن به تلاش محققان این حوزه، اقدام به برگزاری کنگره بین‌المللی روان‌شناسی خانواده در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی کرده است.

خجسته‌مهر ادامه داد: تغییر الگوهای ازدواج به سمت اشرافی‌گری و لیبرالیسم فرهنگی، بالارفتن سن ازدواج، نرخ روزافزون طلاق، ضعف نظام آموزشی کشور در پرورش مهارت‌های زندگی و قابلیت‌های همسرگزینی، خلأ ناشی از تبیین الگوهای ازدواج بهنگام و دقیق، تن دادن به ازدواج‌های هیجانی، غیراخلاقی، تحمیلی و ناخواسته، فقدان برنامه آموزشی مناسب قبل، حین و بعد از ازدواج، ضعف قوانین مربوط به حوزه خانواده، نادیده گرفتن اصل مترقی قانون اساسی در محور قرار دادن خانواده در همه برنامه‌ها، عدم توجه کافی بعضی از والدین به اندیشه فرزندآوری و فرزندپروری و اثرات تکنولوژی بر نظام خانواده ازجمله چالش‌هایی هستند که سلامت جامعه، بهداشت روان و تحکیم و تعالی خانواده را تهدید می‌کنند.

رییس انجمن علمی روان‌شناسی خانواده ایران با بیان اینکه در این کنگره سعی خواهد شد تا آخرین دستاورهای علمی در محورهای کنگره توسط متخصصان مربوطه در قالب ارائه مقاله و نمایش پوستر عرضه شود، گفت: در مجموع 411 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که پس از داوری‌ها 298 مقاله ارائه خواهد شد. برگزارکنندگان کنگره برآنند تا در حاشیه همایش با دعوت از سخنرانان کلیدی داخلی و بین‌المللی، برگزاری پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تجلیل از پژوهشگران و استادان ممتاز حوزه روان‌شناسی و مشاوره خانواده و ازدواج و معرفی آثار برجسته، بر غنای علمی کنگره بیفزایند.

وی با اشاره به دعوت از سخنرانان و مدعوین خارجی، تصریح کرد: Dr. Louise Sundararajan بنیانگذار و رییس بخش روان‌شناسی بومی انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) و برنده جایزه ابراهام مازلو، Dr. Anthony Chambers رییس انجمن روان‌شناسی خانواده آمریکا و دکتر سیدمحسن فاطمی مدرس و فلو دانشگاه هاروارد در کنگره سخنرانی خواهند کرد.

دبیر کنگره بین‌المللی روانشناسی خانواده (در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی) افزود: همچنین دکتر غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران، دکتر شکوه نوابی‌نژاد استاد دانشگاه خوارزمی، آیت‌الله محقق داماد عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران به‌عنوان سخنرانان داخلی در کنگره به ارائه آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی خود می‌پردازند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در حاشیه کنگره سه کارگاه آموزشی برگزار می‌شود، گفت: این کارگاه‌ها شامل کارگاه تشخیص و درمان مشکلات جنسی، اخلاق حرفه‌ای در مشاوره و روان‌شناسی و تحقیقات کیفی در روان‌شناسی و مشاوره با استفاده از نرم‌افزار Nvivo است.

وی تصریح کرد: برگزارکنندگان این رویداد، انجمن علمی روان‌شناسی خانواده ایران و اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستند و این کنگره با حمایت دانشگاه شهید چمران اهواز، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و جوانان، اداره‌کل بهزیستی، ورزش و جوانان و سازمان آب و برق خوزستان، انجمن علمی روان‌شناسی ایران، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران، سیویلیکا، شهرداری اهواز و اداره‌کل امور بانوان استانداری خوزستان برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا