نیازهای آموزشی زوجین، قبل از ازدواج چیست؟

آموزش هاي قبل از ازدواج، پایه و اساس پیشرفت رابطه زوجین درمهارت های ارتباطی، جنسی، بهداشتی و باروری می باشند.

در این خصوص، تعیین نیازهای آموزشی زوجین مراجعه کننده برای آزمایشات پیش از ازدواج به مراکز بهداشتی درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، این موضوع توسط پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار گرفته است.

این مطالعه به صورت مقطعی و با مشارکت 1672 نفر از زوجین مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی ارشاد و فاضل شهر تهران انجام شده است.

آموزش هاي قبل از ازدواج، پایه و اساس پیشرفت رابطه زوجین درمهارت های ارتباطی، جنسی، بهداشتی و باروری می باشند.

در این مطالعه، اطلاعات دموگرافیک از طریق مصاحبه و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و پس از آن، زوجین به پرسشنامه نیازهای آموزشی به صورت خودایفا پاسخ دادند. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای آماری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از شرکت کنندگان این تحقیق، تعداد 883 نفر از زنان و 789 نفر از مردان به همه گزینه های پرسشنامه جواب دادند. میانگین سن زنان و مردان به ترتیب حدود 27 و 30 سال بود. حدود 55 درصد از زنان و 42 درصد از مردان مورد مطالعه دارای تحصیلات لیسانس بوده و نزدیک به 98 درصد از مردان و 57 درصد از زنان شرکت کننده، شاغل بودند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، بیشترین نیازهای آموزشی زنان و مردان قبل از ازدواج به ترتیب موارد زیر بوده است:  بهداشت روابط زناشویی، اهمیت آزمایشات قبل از ازدواج، روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته، نحوه ارتباط صحیح زناشویی و مراقبت های دوران بارداری.

طبق این نتایج که در فصلنامه «سلامت اجتماعی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی منتشر گردیده، حدود 47 درصد از زنان و 43 درصد از مردان مورد مطالعه، کلاس آموزشی قبل از ازدواج را به میزان خیلی زیادی مفید گزارش نموده اند. همچنین یافته ها نشان می دهد که تحصیلات، قومیت و منطقه سکونت تاثیری بر نیازهای آموزشی زوجین نداشته است.

مجریان این پژوهش در جمع بندی نتایج به دست آمده از مطالعه خود اظهار داشته اند که این تحقیق، به خوبی نشان دهنده احساس نیاز زوجین به آموزش در همه زمینه های مورد بررسی و لزوم توجه به این نیازها جهت پربار کردن کلاس های قبل از ازدواج است. لذا چنین یافته هایی می بایست به طور مقتضی توسط برنامه ریزان و سیاست گذاران در نظر گرفته شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: محمدی، ف. و همکاران. 1395. نیازهای آموزشی زوجین مراجعه کننده برای آزمایشات پیش از ازدواج به مراکز بهداشتی درمانی ارشاد و فاضل شهر تهران در سال 1393. سلامت اجتماعی، 3(4): 277-270.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا