شکل‌گیری وحدت رویه بین وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد در برخورد با تخلفات علمی

به گزارش ایسنا، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه تبادل تفاهم‌نامه فی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محور این جلسه نحوه برخورد با تخلفات علمی بود، اظهار کرد: برای برخورد با تخلفات علمی دستورالعمل جامعی تهیه شده که براساس آن نحوه پیشگیری از بروز این تخلفات در آینده پیش‌بینی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برخورد با تخلفات علمی و جلوگیری از بروز آن در رابطه با تخلفات مربوط به نشر مقالات در قالب کتاب، مقاله علمی و پایان‌نامه است. البته با افرادی که در تخلف علمی اخیر مشارکت داشتند به شکل کاملی برخورد شد و این افراد به کمیته‌های اخلاق پزشکی و انضباطی احظار شدند که در این میان به تناسب تخلفی که کرده بودند حکم اخراج، تذکر کتبی و گرفتن ارتقاء متخلفین صادر شد.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد بر این مبنا بود که با تخلفات علمی در سطح کشور چه در موسسات دولتی و چه آزاد به صورت هماهنگ برخورد شود، گفت: بیشتر از 220 نفر در این تخلفات علمی مشارکت داشته‌اند که تخلفات اصلی مربوط به تعداد معدودی از افراد بود. یکی از مشکلات ما این بود که بسیاری از افراد به صورت ناآگاهانه و بدون اطلاع در این تخلفات مشارکت داشتند.

ملک‌زاده با بیان اینکه در مجموع حدود شش نفر اخراج و مابقی افراد تذکر گرفتند، اظهار کرد: اساس دستورالعمل جدید که امروز امضا شد بر مبنای پیشگیری از تخلفات است که در این راستا باید به افرادی که وارد دوره تحصیلات تکمیلی می‌شوند آموزش لازم را درخصوص رعایت ضوابط و مسائل اخلاقی در حوزه نشر داده شود چراکه گروه زیادی از دانشجویان و اعضای هیات علمی جوان اطلاع نداشتند که برخی از این رفتارها خلاف و جرم است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین افزود: از طرفی باید تحقیقات افراد در چارچوب کمیته اخلاق پزشکی تصویب شود و زمانی که این تحقیق تبدیل به مقاله شد کدی را دریافت کنند که برای ارزیابی این مقاله به آن کد استناد شود.

وی ضمن بیان اینکه قوانین و مقررات موجود برای برخورد با تخلفات قابل استناد هستند، گفت: برخی مسائل جزئی در این خصوص در هیات دولت و کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است بنابراین از نظر قوانین مشکلی نداریم.

به گفته ملک‌زاده، مبنای تفاهم‌نامه امروز شکل‌گیری وحدت رویه‌ای بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به روابط علمی نزدیک این سه نهاد در راستای برخورد با تخلفات علمی بوده است به‌گونه‌ای که مقرر شد از این پس براساس این تفاهم‌نامه با متخلفان برخورد صورت گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین درخصوص انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: روانشناسی بالینی یکی از رشته‌های پزشکی است و باید در حیطه مسائل پزشکی با این رشته برخورد شود.

وی افزود: ما در این رابطه مشکلات بسیار جدی‌ داریم چرا که افرادی که تحت این عنوان کار می‌کنند باید در یک چارچوب قانون‌مند فعالیت داشته باشند از این رو در حال تعقیب تفاهمی با وزارت علوم برای حل این مشکل هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا