نیازی به واردات گیاهان دارویی از خارج نداریم

برنامه " گفت و گوی علمی " با موضوع (وضعیت صنعت دارو و مواد آرایشی در پسا برجام ) با حضور دکتر میرفخرایی، دبیر  انجمن تولیدکنندگان دارویی، دکتر کامکار ، تولیدکننده محصولات آرایشی-بهداشتی، دکتر صحرایی راد ، مدیرعامل شرکت پارس آزمای طب  روانه آنتن شد.

 دکتر میر فخرایی با بیان اینکه به جز در چند مورد عصاره ،نیاز به واردات حوزه گیاهان دارویی به خارج نداریم ، عنوان کرد؛ کاستی اصلی در حوزه گیاهان دارویی ضعف مدیریتی است و ما به واردات تکنولوژی نیازی نداریم بلکه به مدیریت قوی نیاز داریم.

 این کارشناس دارویی و حقوقی در پاسخ به این سوال که آیا نظارت حقوقی برای تامین منافع ملی در زمینه واردات مواد آرایشی صورت می گیرد ، گفت: حقوق تجارت بین الملل بسیار روشن به این موضوع پرداخته و در قرارداد بین المللی چارچوب مشخص است.در واقع اینکه بخواهیم از این قانون به نفع احسنت استفاده کنیم که منافع خود ما هم درآن گنجانده شود با دانش و فهم  عاقد قرارداد در ارتباط است.

دکتر کامکار در ادامه این گفت و گو عنوان کرد : ما با ماشین آلات کوچک و خیلی ضعیف می توانیم به سطح تولیدی خوبی برسیم.در این میان ما نیازمند مارکتینگ خوب از سوی دولت هستیم.

 این تولید کننده آرایشی و بهداشتی گفت : آنچه در این حوزه اهمیت دارد این است که مردم بدانند تولیدات کشور از نظر کیفیت کاستی عمیقی با خارج ندارد.

 کامکار در ادامه افزود : در حال حاضر حجم تبلیغات وسیعی برای برندهای خارجی در حال انجام است که بازار داخلی را اشغال می کند.

 وی ضعف اطلاع رسانی تولیدکنندگان در زمینه مارکتینگ و عدم توانایی معرفی برند در عرصه بین الملل را از عوامل ارجحیت برند خارجی دانست.

دکتر صحرایی در پاسخ به این سوال که در صورت لغو تحریم ها و ورود شرکت های خارجی انگیزه های تولید داخلی و تحقیقات دانشگاهی از بین نمی برد،  گفت : در تمامی مسیر ها دولت و وزارتخانه ها نقش هدایت کنندگی دارند اما انجمن های صنفی حلقه اتصال بخش خصوصی و دولت است. در جایی که بحث انتقال تکنولوژی و بالا رفتن سطح علمی کشور مطرح است درهای کشور باید باز باشد اما هوشمندانه تصمیم گرفتن از چارت سازمانی و تیم ورک قوی انجمن ها نشات می گیرد.

 وی خاطرنشان کرد : در بخش محصول نهایی ، دانش کامل در ایران هست و هیچگونه ضرورتی برای واردات نداریم یعنی در به روی خارج باید بسته شود ، اما در بخش مواد اولیه و مواد مصرفی دولت و انجمن ها باید وارد شوند.

 مدیرعامل شرکت پارس آزمای طب با بیان اینکه  هر محصول آرایشی بهداشتی با کیفیت خارجی در کشور قابل تولید و مشابه سازی است افزود : هرگونه بحث اشتغال و کیفیت فرآورده در این حوزه کاملا قابل اثبات است و موضوع استقلال تولید تنها به دلیل منافع تولید کنندگان داخلی مورد بحث نیست.

 صحرایی راد با بیان اینکه شان مردم ایران و تمام اصول حقوقی درقراردادهای بین المللی باید رعایت شود ،گفت :  برای احداث یک کارخانه بهداشتی در حوزه مراقبت از پوست و مو به 10 تا 20 میلیارد سرمایه نیاز است که عقلانی نیست بخاطر این سرمایه گذاری برند داخلی ، سرمایه داخلی و اشتغال در این حوزه را از بین ببریم و فرهنگ بیگانه چند ملیتی خارجی را در کشور گسترش دهیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا