به سن و سابقه دندانپزشک دقت کنید

بهداشت دهان زنان باردار می‌تواند بر روی سلامت مادر و جنین موثر بوده و درمان‌های دندانپزشکی در این دوران نباید اثر سوئی بر روی جنین و مادر داشته باشد.

در این رابطه محققینی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بابل و دانشکده دندانپزشکی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم مطالعه ای را با هدف بررسی میزان آگاهی و عملکرد دندانپزشکان عمومی شهر ساری در مورد تدابیر دندانپزشکی در دوران بارداری انجام داده اند.

بهداشت دهان زنان باردار می‌تواند بر روی سلامت مادر و جنین موثر بوده و درمان‌های دندانپزشکی در این دوران نباید اثر سوئی بر روی جنین و مادر داشته باشد.

در این مطالعه توصیفی، تعداد 114 دندانپزشک شهر ساری با تکمیل پرسشنامه‌ای حاوی بیست سئوال (14 سئوال آگاهی و 6 سئوال عملکرد) در مورد تدابیر لازم در دوران بارداری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس داده‌های حاصله با استفاده از نرم افزارهای خاص مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که میانگین نمره نهایی کسب شده دندانپزشکان در این خصوص با مواردی چون سن، جنس و سابقه کاری ارتباط معناداری دارد. بر اساس این نتایج، میزان آگاهی در این خصوص در زنان بالاتر از مردان بود. همچنین یافته ها نشان داد که آگاهی دندانپزشکان در مورد تدابیر لازم در دوران بارداری با افزایش سن و سابقه کاری دچار کاهش می شود.

محققین در نتیجه گیری از مطالعه خود اشاره نموده اند با توجه به تاثیر قابل توجه سن و سابقه کاری در میزان آگاهی دندانپزشکان در مورد موضوع مورد مطالعه، لازم است برنامه‌های آموزش مداوم در این باره در دستور کار مسئولین و متخصصان قرار گیرد.

قابل ذکر است نتایج این تحقیق در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در «مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران» به چاپ رسیده است.

 

نویسنده: محمد رضا دلفیه

منبع: ملانیا، ط. و همکاران. 1395. آگاهی و عملکرد دندانپزشکان عمومی شهر ساری در رابطه با تدابیر لازم در دوران بارداری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26(142): 258-254.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا