مردم چین بخاطر آلودگی هوا فرزند دوم نمی‌خواهند

 به گزارش ایرنا، در نظرسنجی که به تازگی توسط فدراسیون سراسری زنان چین از میان ۱۰ هزار زوج در مناطق مختلف کشور انجام شده، نتایج بدست آمده نشان می دهد که تمایل آنها برای داشتن فرزند دوم بسیار پایین است.

آنان افزوده اند: دولت نیز در این زمینه خیلی دیر اقدام کرده است و پس از بیش از سه دهه به مردم اجازه داده است فرزند دوم داشته باشند ولی الان شرایط برای خانوارها مناسب نیست.
از سال ۲۰۱۳ میلادی دولت به برخی از خانوادها با شرایط خاص اجازه داد تا فرزند دوم داشته باشند اما پس از آن به همه خانواده ها چنین امکانی داده شده است.
آماری که فدراسیون سراسری زنان چین منتشر کرده است نشان می دهد که دستکم ۱۵۰ میلیون خانوار در چین فقط یک فرزند دارند.
آنطور که بررسی ها حکایت می کند اینکه هر چقدر وضع مالی خانواده ها بهتر شده گرایش آنها به داشتن فرزند کمتر شده است و ثروتمندان در این زمینه بسیار بی علاقه به فرزند دوم هستند.
تا پیش از این اصلی ترین دلایل برای نداشتن فرزند دوم بالا بودن هزینه های زندگی، آموزش و پرورش و همچنین بهای مسکن بود اما حالا آلودگی هوا هم به آن افزوده شده است.
نظرخواهی در میان ۱۰ هزار زوج در ۱۰ استان در سراسر چین انجام شده است و 53.3 درصد گفته اند نمی خواهد فرزند دوم داشته باشند.
این در شرایطی است که در برخی از شهرهای بزرگ از جمله شهر پکن پایتخت چین که بالغ بر ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد بیش از ۶۰ درصد گفته اند تمایلی به داشتن فرزند دیگری ندارند.
از سال ۲۰۱۴ میلادی که قانون دو فرزندی تصویب شد، کمیسیون تنظیم خانواده پکن پیش بینی کرد در این شهر 2 میلیون کودک متولد خواهد شد اما تاکنون فقط ۴۷۰ هزار نوزاد به دنیا آمده است.
همزمان در سراسر چین هم پس از اجرای مقررات در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۶ میلیون و ۵۵۰ هزار نوزاد متولد شده است که ۳۲۰ هزار نفر کمتر از یک سال قبل از آن است.
جمعیت چین که اکنون بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون نفر است به سرعت پیر می‌شود و نیروی کار این کشور نیز با شتاب قابل توجهی در حال کاهش است.
دولت چین با تصویب قانونی در سال ۱۹۸۲ داشتن بیش از یک فرزند را برای خانواده ها ممنوع کرده بود و همین اقدام سبب پیر شدن جمعیت این کشور شده است.
بر اساس بررسی ها، چنانچه اجرای قانون تک فرزندی تداوم می یافت، بیش از ۳۰ درصد جمعیت چین تا سال ۲۰۵۰ دارای بیش از ۶۰ سال سن می شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا