رابطه رژیم غذایی ناسالم و اضطراب در نوجوانان

نوجوانی دوره ای حساس و بحرانی در زندگی افراد است که در طی آن استقلال شخصیتی پایه گذاری می شود. عدم توجه کافی به نوجوانان از لحاظ موارد مختلف از جمله تغذیه، می تواند آن ها را مستعد ابتلا به پاره ای اختلالات جسمی و روانی گرداند. آمار نشان می دهد که حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان در سطح جهانی دچار اختلالات روانی یا مشکلات مرتبط با سلامت ذهنی بوده که حدود نیمی از این موارد قبل از سن 14 سالگی تشخیص داده می شوند.

اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی به دلیل نقش موثر آن در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها است. نداشتن توجه کافی به این موضوع و استفاده از الگوهای غذایی ناسالم توسط نوجوانان نظیر استفاده از غذاهای آماده، پرچرب و سرخ کردنی، می تواند از طریق افزایش درصد بیماری های مزمن جسمی و روانی، پیامدهای نامناسبی را برای سلامت و رفاه آن ها در دوران جوانی و بزرگسالی به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه گروهی از محققان کشورمان از دانشگاه خاتم و شهید بهشتی، پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن، رابطه بین الگوهای غذایی با تصویر بدنی و میزان اضطراب در نوجوانان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

این پژوهش که نتایج آن در فصل نامه «روان پرستاری» دوره 2 شماره 4 منتشر گردیده است، به روش توصیفی و بر روی 220 نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان بهارستان استان تهران که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی مورد انتخاب قرار گرفته بودند، انجام گردیده است.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که برخورداری نوجوانان از الگوی غذایی نامناسب و ناسالم به طور معنی داری با اضطراب بالا در این افراد مرتبط است. همچنین نوجوانانی که از غذاهای ناسالم استفاده می نمایند، دارای تصویر بدنی ضعیف تری از خود می باشند.

طبق بیان محققین، چاقی ناشی از این گونه الگوهای غذایی ناسالم نیز باعث ایجاد اضطراب بالایی در نوجوانان می شود. بنابراین جهت افزایش سلامت روان و کاهش اضطراب در بین افراد جامعه به خصوص دانش آموزان نوجوان و همچنین به منظور پیشگیری و کاهش روند شیوع چاقی در بین آن ها و دیگر افراد جامعه، لازم است آگاهی های عمومی در خصوص این گونه الگوهای غذایی ناسالم در میان اقشار جامعه گسترش یافته و از مصرف بیش از حد تنقلات و اسنک ها در مدارس جلوگیری شود.

مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف بیش از حد تنقلات و اسنک ها توسط افراد، می تواند منجر به دریافت انرژی، چربی و قند بیش از حد نیاز شده و آسیب هایی را به دنبال داشته باشد. این گونه غذاهای ناسالم علیرغم حجم زیاد، از لحاظ مواد مغذی که برای عملکرد بهینه انتقال دهنده های عصبی ضروری می باشند، فقیر بوده و در نتیجه در ایجاد و تشدید انواع اختلالات روانی نظیر افسردگی، اضطراب، اختلال وحشت و اختلال شخصیت در افراد مختلف دخیل هستند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا