عوامل اصلی تخلفات پژوهشی وابستگی رسمی به مراکزعلمی کشورندارند

 به گزارش ایرنا، دکتر احسان شمس کوشکی روز یکشنبه درنشستی با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از این افراد فارغ التحصیل وزارت علوم و دیگری فارغ التحصیل دانشگاه ازاد اسلامی است و افرادی که از وزارت بهداشت در تخلفات دست داشتند در رده های دوم به بعد به این شبکه کمک می کردند.

وی اظهار کرد: استاندارد پژوهشی در تهیه این مقالات رعایت نشده است و اگر روال استانداردها مورد توجه قرار گیرد این مشکلات بوجود نمی آمد.
وی با اشاره به اینکه 58 مقاله منتشر شده از سوی ایران درهفت نشریه معتبر بین المللی اعلام شده است که دارای تخلف بوده اند، ادامه داد: سایت خبری نیچر اعلام کرده که 282 نویسنده در تهیه مقالات دست داشته اند که این آمار درست نیست و فقط 199 نفر در تهیه این مقالات دخیل بودند.
شمس کوشکی اظهار کرد: 68 نفر خود را وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی معرفی کرده بودند که فقط 54 نفرعضو هیات علمی بودند، همچنین 20 نفر پژوهشگر و کارمند دانشگاه های علوم پزشکی، 15 نفر فارغ التحصیل و 3 نفر دانشجو بودند و 7 نفر نیز هیچ وابستگی با دانشگاه های علوم پزشکی نداشتند.
وی با بیان اینکه 26 دانشگاه علوم پزشکی درگیر این قضیه شده بودند، افزود: تعداد زیادی از این افراد سطح درگیری پایینی داشتند و نویسنده مسئول مقالات نبودند.
شمس کوشکی گفت:تخلفات شامل دستکاری تعداد نویسندگان، دستکاری در داوری و ساختن ایمیل جعلی به نام داوران معتبر و ارسال مقاله از سوی آنان به نشریات بین المللی بوده است.
وی افزود: دو نفر که نقش محوری در تهیه این مقالات داشته اند، به عنوان مثال از اعضای هیات علمی یا دانشجویان دعوت می کردند که با آنها همکاری هایی همچون ویرایش مقاله یا تهیه نمونه پاتولوژی داشته باشند و از آنها وجهی را دریافت می کردند تا در مقابل نام آنها به عنوان در مقاله درج شود.
شمس کوشکی اظهار کرد: درحال جمع آوری مستندات و طرح شکایت حقوقی از این افراد هستیم و مکاتبه ای نیز از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد اسلامی شده و طی آن از دانشگاه درخواست شده که یکی از این افراد راکه در مقطع دکترا مشغول تحصیل در این دانشگاه است، اخراج کند.
وی ادامه داد: فرد دیگری که نقش محوری در این تخلفات داشته است تخصص خود در رشته دامپزشکی را از یکی از دانشگاه های سراسری تحت نظر وزارت علوم گرفته است که شکایتی نیز علیه وی تنظیم شده است.
شمس کوشکی در مورد افراد متخلفی که وابستگی به دانشگاه های علوم پزشکی داشته اند، نیز گفت: از دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه خواسته شده تا طبق دستورالعمل کمیته اخلاق در پژوهش بررسی های لازم را انجام و در صورت محرز شدن تخلف موضوع را به کمیته دانشجویی ارجاع دهند که این روند بلافاصله در دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شده است.
وی اظهار کرد: طی جلسه ای که دو هفته گذشته در وزارت بهداشت برگزار شد، همه معاونان پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی حضور یافته و گزارش خود را ارایه کردند که در مجموع در هیات انتظامات بدوی به اخراج پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی رای داده شد.
شمس کوشکی گفت: معاون پژوهشی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی که بیشترین درگیری را در این مساله داشته، از کار تعلیق شده و با بقیه اعضای هیات علمی حسب مورد برخوردهایی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه منتظریم تا مجارات ها و تنبیهاتی که سایر دانشگاه ها درنظرگرفته اند تا 15 دی ماه اعلام شود، افزود: نتیجه جلسات تاکنون این بوده است که هیچ نوع اغماضی در مورد افراد دخیل در تهیه این مقالات صورت نگیرد و همه آنها به کمیته های اخلاقی و انتظامی معرفی شوند.
شمس کوشکی ادامه داد: همچنین توافق شده است که تمام تشویق های مادی و معنوی که افراد از طریق انتشار این مقالات به دست آورده اند مانند ارتقای رتبه علمی، ترفیع سالیانه یا حق تشویق مقالات برگردانده شود که این علاوه بر مجازات هایی است که درنظرگرفته می شود.
وی توضیح داد: ترفیع و ارتقای 35 نفر از این افراد که از طریق مقالات به دست آورده اند، منتفی شده است.
شمس کوشکی اظهار کرد: برخی از افراد دخیل در این مقالات متخصص در رشته های ژنتیک پاتولوژی، بررسی ژنتیکی برخی تومورها، میکروبیولوژی، پاتولوژی و یک نفر دانشجوی دکترای میکروبیولوژی بوده اند و دانشگاه هایی که نامشان به واسطه این افراد خدشه دار شده است، شکایت کرده اند اما تاکنون فردی بازداشت نشده است.
چندی پیش نشریه نیچر اعلام کرد که در 58 مقاله علمی ایران که در هفت نشریه بین المللی معتبر منتشر شده است، تقلب صورت گرفته و این مقالات از فهرست این نشریات خارج شدند.
متعاقب آن نهادهای مسئول در ایران مانند وزارت علوم و وزارت بهداشت بررسی هایی در این زمینه صورت دادند و اعلام کردند که این مساله صحت دارد و پس از آن برخورد با متخلفان آغاز شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا