محقق ایرانی مقام دوم جهانی را در تولید محصولات 100 درصد طبیعی کسب کرد

 دکتر الهام جعفر زاده  در گفت و گو با  ایرنا اظهار کرد: مقاله با عنوان اثر ضد باکتری و ضد قارچ اندو فایتیک نیتروژن فیکسینگ باکتریای استخراج شده از گونه های مختلف گیاه نیشکر علیه عوامل بیماری زای محصولات کشاورزی در همایش international conference & exhibition on sugarcane value chain –vision 2025 sugarکه در تاریخ 13 تا 16 نوامبر 2016 در شهر پونای هندوستان در مرکز تحقیقاتی vasantdada sugar insthtute برگزار شد از میان 153 مقاله، مقام دوم جهانی را کسب کرد.

وی در خصوص محتوای این مقاله گفت: کار تحقیقاتی روی گونه های مختلف نیشکر در کشور هندوستان انجام شد و میکروب های مفیدی از این گونه های نیشکر به دست آمد که قادر به تولید مواد ضد قارچ و ضد میکروب که آسیب های متعددی به مزارع می رساند بودند.
جعفر زاده ادامه داد: با توجه به اینکه گونه های مهاجم و خطرناک قارچ ها اعم از تک لپه و دو لپه حمله کرده و باعث آسیب های به مزارع و بیماری در محصولات ما می شوند، در این کار تحقیقاتی از باکتری های مفید که نامشان اندوفایتیک نیتروژن فیکسینگ باکتریا بود در محیط های کشت آزمایشگاهی تزریق کرده و کلنی قارچ های بیماری زا در محیط کشت پخش کردیم.
این محقق ایرانی اظهار کرد: با وجود باکتری های مفید استخراج شده از گیاه نیشکر، کلنی قارچ ها قادر به رشد و تکثیر نیستند.
وی ادامه داد: این باکتری ها که قادر به تهیه نیترات و فسفات طبیعی برای گیاه بوده اند به گیاه نیشکر در ماه دوم رشد تزریق شد و محصول کامل 100 درصد ارگانیک بدون اضافه کردن هیچ گونه عنصر شیمیایی نیترات، فسفات و آفت کش های شیمیایی به دست آوردم.
جعفر زاده گفت: از سال 2009 میلادی تحقیقات خود را در زمینه دست یابی به محصولات 100 درصد ارگانیک با استفاده از میکرواورگانیسم های سودمند موجود در گیاه نیشکر با عنوان Endophytic Nitrogen Fixing در شهر پونا کشور هند آغاز کرده و چهار مقاله تا سال 2016 ارائه دادم.
این بانوی پژوهشگر اظهار کرد: هدف من از تحقیقات از سال 2009 میلادی تاکنون رسیدن به محصول 100 درصد طبیعی حذف کودهای شیمیایی نیترات، فسفات، پتاس و همچنین آفت کش های شیمیایی به منظور حفظ و نگهداری سلامت انسان ها، حفظ و نگهداری خاک برای نسل های آینده و کاهش بیش از 60 درصد هزینه هنگفت خرید کود شیمیایی است که توانسته ام در سال 2016 میلادی این سه هدف عمده را به مرحله اجرا برسانم.
وی بیان کرد: این محصولات طبیعی در هندوستان عرضه می شود اما در کشور ایران در استان اصفهان در حال اقدام است و در نهایت تا دو سال دیگر اقدامات لازم برای تولید محصول 100 درصد ارگانیک در کشور و صادرات انجام می شود.
جعفر زاده ادامه داد: در مراحل پایانی اخذ مجوز و دریافت پروانه برای تولید محصول هستیم.
این محقق ایرانی گفت: نمونه های کود جامد ﴿کمپوست﴾ و کود مایع 100 درصد ارگانیک آماده ارائه به تمامی موسسات کشاورزی و مراکز تحقیقاتی و کشاورزان است.
وی در سال 2014 میلادی به عنوان دانشجوی برگزیده در همایش دانشجوی علم و فناوری سند چشم انداز و منافع ملی در دهلی نو کشور هند معرفی شد.
الهام جعفر زاده مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میکروب شناسی را در دانشگاه پونا کشور هند دریافت کرده است.
وی رتبه نخست مقطع دکترا در سال 2015 میلادی از دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مربوطه را دریافت کرده و هم اکنون در امور آزمایشگاه های مرکز بهداشت غرب اهواز فعالیت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا