تصویربرداری از درون سلول های زنده با امواج صوتی

 به گزارش ایرنا ازساینتیفیک،این تکنیک جدید درک بهتری را از ساختار و رفتار سلول ها در اختیار می گذارد و یک رقیب جدی برای تکنیک نوری که در سال 2014 میلادی برنده جایزه نوبل شد، محسوب می شود. در این تکنیک تصویربرداری از امواج صوتی با طول موج کوتاه تر از پرتوهای نوری استفاده می شود که قادر به حمل بار پرانرژی نیستند و در نتیجه امکان آسیب رساندن این امواج به سلول های زنده، منتفی است.

استفاده از پرتوهای نوری برای مشاهده ساختارهای میکروسکوپی همواره با محدودیت هایی همراه است؛ زیرا اندازه کوچکترین شی قابل مشاهده، به واسطه طول موج پرتوهای نور محدود می شود. در مورد سلول های زنده طول موج نور نمی تواند کوتاه تر از نور آبی باشد، زیرا این نور کوتاه ترین طول موج پرتوهای نوری را که امکان آسیب رسانی به بافت زنده را ندارند، در اختیار می گذارد. در واقع هرچه طول موج پرتوهای نور کوتاه تر می شود، انرژی آن ها افزایش می یابد و این انرژی می تواند به بافت زنده آسیب برساند.
اما امواج صوتی برخلاف پرتوهای نور، فاقد انرژی مخرب هستند. بنابر این محققان می توانند از امواجی با طول موج کوچک تر استفاده کنند و در نتیجه ساختارهای کوچکتر را بدون آسیب زدن به آن ها، با وضوح بالاتری مشاهده کنند.
استفاده از امواج مافوق صوت برای مشاهده درون بدن، در علم پزشکی امری متداول است اما محققان دانشگاه ناتینگهام، این شیوه را به گونه ای بهبود دادند که امکان مشاهده درون سلول های زنده را نیز در اختیار می گذارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا