لزوم تقویت دانش تولیدکنندگان حوزه نفت‌وگاز برای رقابت با بازار محصولات خارجی

به گزارش ایسنا، دکتر بابک مختاری در نشست ایجاد منطقه ویژه فناوری انرژی خوزستان که در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد، با اشاره به تاریخچه بحث ایجاد منطقه فناوری در خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا در شرایط خاصی قرار داریم. در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تکنولوژی‌های جدید وارد عرصه شده‌اند، در حالی که ما به واسطه تحریم، سال‌ها از بسیاری از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب بوده‌ایم. 

 

وی افزود: در کنار این تکنولوژی‌های جدید، اینترنت، وای‌فای، هوشمندسازی و ربات‌های هوشمند به طرز اعجاب‌آوری در حال کاهش هزینه تولید محصولات هستند که این مسأله برای ما که حدود 12 سال از اقتصاد و حوزه تولید در دنیا دور بوده‌ایم، بسیار خطرناک خواهد بود و با توجه به اینکه حدود 80 درصد اقتصاد استان به حوزه نفت و بحث سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات آن وابسته است، اگر بُعد دانشی این سازمان‌ها تقویت نشود، قطعأ قادر به رقابت با تولیدکنندگان خارجی نخواهند بود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: در آینده نزدیک حتی با وجود تحریم‌ها نیز شاید جنسی که در کشور چین تولید می‌شود، حتی اگر با 10 برابر قیمت هم وارد کشور شود، از تولید داخلی ما ارزان‌تر باشد. این مسأله نشان می‌دهد که همکاری میان دانشگاه، پارک علم و فناوری و مراکز رشد که می‌توانند تولیدکننده بخش دانش و فناوری ما باشند، بسیار اهمیت دارد و این همکاری می‌تواند با وجود جریانی که در حال حاکم شدن در دنیا است و بحث انقلاب چهارم صنعتی، اثرات زیانبار این روند را برای کشور و خوزستان کاهش دهد.

مختاری با بیان اینکه پارک علم و فناوری خوزستان نیز خود را متعهد می‌داند و تا آنجا که بتواند در این حوزه همکاری می‌کند، افزود: شرکت‌های استان نیز که بخش اصلی کار را تشکیل می‌دهند تاکنون حضور مناسبی در این حوزه داشته‌اند. در این نشست نیز تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ملی حفاری و منطقه ویژه منعقد شد که می‌تواند افرادی را که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دلگرم کند.

وی همچنین در حاشیه این نشست، به خبرنگار ایسنا گفت: منطقه ویژه فناوری انرژی که در گذشته قرار بود به نام منطقه ویژه فناوری نفت و گاز ایجاد شود، پروژه‌ای است که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از سوی ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و ذغال سنگ اجرا شده است.

مختاری افزود: برای این برنامه یک مدت زمان 18 ماهه تعریف شده بود که در مهرماه امسال این مهلت زمانی به اتمام رسید. هم‌زمان با تمام شدن مهلت پروژه، بحث تأسیس شرکتی که متولی برگزاری منطقه ویژه باشد، مطرح شد.

وی تصریح کرد: این شرکت متشکل از انجمن سازندگان نفت و گاز خوزستان، صندوق توسعه فناوری‌های نوین به نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت تولیدی کارکنان سازمان آب و برق خوزستان، هرکدام با 33 درصد سهم است. نهاد مدیریت منطقه ویژه که شرکت تعاونی کارکنان سازمان آب و برق خوزستان است، نیز کار خود را آغاز کرده است. 

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: اولین کار این شرکت، ساخت چندین نیروگاه یک مگاواتی به سفارش وزارت نیرو است که قرار است این نیروگاه‌ها بر رودخانه کرخه نصب شوند.

مختاری خاطرنشان کرد: به‌عنوان کسی که از ابتدا در این پروژه حضور داشته‌ام، تصور می‌کنم نهادی که هم اکنون شکل گرفته است، اگر از سوی کارفرماهای دولتی حمایت شود، می‌تواند موجب توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در استان شود، هم ارزش افزوده تولیدات استان را افزایش دهد و هم کمک کند تا اشتغال در استان تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا