درمان مالاریا با کمک گیاهان بومی آمازون

پژوهشگران و دانشمندان در حال بررسی و مطالعه راه های مبارزه با عامل بیماری زای مالاریا و درمان این بیماری هستند . این مطالعات در موسسه ملی تحقیقات آمازون National Institute for Amazonia Research در کشور برزیل در حال اجرا و پی گیری است . این مرکز علمی در برزیل که یکی از معتبر ترین مراکز پژوهشی در آمریکای جنوبی محسوب می شود ،  به اختصار  INPA خوانده می شود . در این مطالعات ، پژوهشگران موفق شدند نوعی ماده خاص را از گیاهان بومی جنگل های آمازون استخراج کنند که دارای تاثیر فوق العاده ای در درمان بیماری مالاریا است . تاثیر درمانی این ماده و عصاره به دست آمده از گیاهان جنگلی در آزمایش های اولیه اثبات شده و پزشکان از این ماده به طور کنترل شده در محیط آزمایشگاه روی حیوانات بیمار استفاده کرده و نتیجه به دست آمده ، بسیار امیدوار کننده است .

در همین راستا روز گذشته موسسه ملی تحقیقات آمازون INPA به طور رسمی از موفقیت این دارو در وب سایت خود خبر داد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده ، داروی فوق که با نام علمی نرولیدول کاتکول 4-NC  Nerolidol catechol معرفی شده از نوعی گیاه بومی جنگل های آمازون به نام پیپر پلتاتوم Piper peltatum استخراج شده است . این گیاه به صورت بوته ای رشد کرده و به وفور در بخش های مختلف جنگل آمازون مشاهده می شود . بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات آمازون ، عمده ترین مناطقی که این گیاه به طور طبیعی در آن یافت می شود عبارتند از : " کوردونکیلو "  cordoncillo ، " سانتا ماریا " santa maria و  " کایسیمون " یا  " کا په با "  caisimon or caapeba .

در حال حاضر مفید بودن  این دارو و تاثیر آن روی حیوانات تائید شده و آزمایش های بعدی باید روی انسان انجام شود . ساخت و ارائه این دارو می تواند گامی بزرگ در راه درمان و پیشگیری از بیماری مالاریا باشد که همه ساله در گوشه و کنار جهان ، افراد بسیاری را مبتلا می کند . عامل این بیماری از طریق پشه آنوفل به انسان منتقل می شود .