مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آئینه تحولات علمی و فرهنگی کشور هستند

 در این مراسم که دبیر و تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن حضور داشتند؛ دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با تبریک ایام ماه ربیع الاول طی سخنانی گفت: در این دو کتاب در حقیقت رویکرد کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو حوزه مهم فرهنگ و علم، که در مصوبات این شورا نمود یافته، تبیین و ترسیم شده است.

مفتخریم که بگوییم که در همه ابعاد علمی و فرهنگی برنامه داریم
وی افزود: البته هیچ کس مدعی نیست که عملکردها بدون عیب و نقص است، اما مفتخریم که بگوییم که در همه ابعاد علمی و فرهنگی برنامه داریم.
دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: از این پس آنچه لازم به نظر می رسد، همگرایی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی برای اجرای این اسناد است.
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آئینه تحولات علمی و فرهنگی کشور هستند
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در این مصوبات نگاه ها و رویکردها، آینده نگرانه و مبتنی بر پیش بینی های چند ده ساله است و با توجه به همه شرایط و مقتضیات بومی، ملی، منطقه ای و بین المللی برنامه ها تدوین شده اند و در حقیقت می توان گفت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آئینه تمام نمای تحولات علمی و فرهنگی سی و دو سال اخیر کشور هستند.
دکتر مخبر دزفولی با تاکید بر این نکته که در تدوین این مجموعه سعی شده تا همه واقعیت ها نمود داشته باشد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده تا از همه ظرفیت ها و قابلیت ها در حوزه فعالیت خود بهره گیری کند.
دکتر محمد اسحاقی: دوره اول فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی معطوف به پی ریزی نهادهای علمی و فرهنگی کشور بوده است
در ادامه این مراسم، دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح محتویات دو کتاب منتشرشده طی سخنانی گفت: در دوره اول فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بین سال های 1363 تا 1370 عملکرد این شورا بیشتر معطوف به زمینه سازی و پی ریزی زیرساخت  نهادهای علمی و فرهنگی کشور بوده است.
وی افزود: در دوره دوم عملکرد این شورا که سال های 1370 تا 1384 را در بر می گیرد نیز همان رویکرد اما با نگاهی گسترده تر و در نظر گرفتن شرائط بین المللی ادامه یافته است.
دوره سوم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب اسناد کلان و بالادستی حوزه های علم وفناوری اختصاص یافته است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در دوره سوم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سال 1384 آغاز شده و تا کنون ادامه دارد، رویکرد این شورا به تصویب اسناد کلان و بالادستی حوزه های علم وفناوری معطوف شده و جهت یافته است.
دکتر اسحاقی در تشریح عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره نیز گفت: این برنامه ریزی های کلان که در چند سند مهم و راهبردی نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و … نمود یافته، در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر گذار بوده است.
نهادهای موثر مانند فرهنگستان ها، پارک های علم و فناوری و … در این دوره مورد توجه قرار گرفته اند
وی فزود: نهادهای موثری مانند فرهنگستان ها، پارک های علم و فناوری و … در این دوره مورد توجه قرار گرفته اند.
وی افزود: توجه به ارتباط موثر با حوزه های علمیه و برنامه ریزی برای اعطای اختیارات بیشتر به این نهاد علمی و فرهنگی، زمینه سازی برای نهضت نرم افزاری و تولید علم نیز از سایر سرفصل های فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اخیر بوده است.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حوزه های دیگر مانند زنان و خانواده، آسیب های اجتماعی، پیوست نگاری فرهنگی و بازی های رایانه ای هم در این دوره از نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی دور نماندند.
باتاکید حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی  لازم الاجراء هستند
دکتر اسحاقی با اشاره به تاکیدات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد لازم الاجراء بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این مصوبات توانسته اند در جهت دهی و گشایش در مسیر حرکت نهادهای علمی و فرهنگی مفید باشند.
 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در تدوین این مصوبات تلاش شده تا ضمن حذف برخی مصوبات نسخ شده این مصوبات از منظر اهمیت دسته بندی شوند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان این مراسم و با حضور دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین محمدی سیرت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولان نهادهای علمی و فرهنگی از کتاب های "مهم ترین فعالیت ها و دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی" و "مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی" رونمایی شد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا