سناریوهای مدیریتی مناسب برای «پسماندهای شهری»

در جهان امروز، پسماندها از جمله آلاینده ­های زیست محیطی شناخته شده هستند که نیاز به مدیریت مناسب دارند. تعیین مقادیر کمی و کیفی پسماندهای تولیدی در هر شهر و منطقه از پیش نیازهای اساسی جهت طراحی و اجرای یک برنامه صحیح مدیریت پسماند است.

در این خصوص یک مطالعه علمی توسط پژوهشگرانی از گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تبریز به انجام رسیده که هدف از آن، تخمین سناریوهای مدیریتی مناسب برای پسماندهای تولیدی در شهرهای کوچک و همچنین تعیین وضعیت مدیریت پسماند و میزان کمیت و کیفیت پسماند تولیدی در این گونه شهرها بوده است.

این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده و در آن، برای تعیین وضعیت موجود و نحوه مدیریت پسماندهای جامد شهری پس از بازدید میدانی از مراحل تولید، نگهداری، جمع آوری، حمل و نقل و محل دفن، اطلاعات لازم، جمع آوری و مستند گردیده است.

تعیین مقادیر کمی و کیفی پسماندهای تولیدی در هر شهر و منطقه از پیش نیازهای اساسی جهت طراحی و اجرای یک برنامه صحیح مدیریت پسماند است.

همچنین در این پژوهش، وضعیت پسماندهای تولیدی از نظر کمی و کیفی، میانگین پسماند تولید روزانه، سرانه هر فرد، چگالی، رطوبت، ترکیب فیزیکی و شیمیایی و ارزش حرارتی در یک بازه زمانی یکساله و در شهر خسروشاه استان آذربایجان­ شرقی تعیین گردید.

نتیجه بررسی­ های کمی در این مطالعه پژوهشی نشان داد که میانگین زباله تولید شده، 11.6 تن در روز و متوسط سرانه زباله تولیدی برای هر نفر 0.688 کیلوگرم در روز می­باشد.

نتیجه آنالیز فیزیکی زباله نیز نشان داد که بیشترین بخش زباله تولیدی به پسماند غذایی با میزان حدود 55 درصد اختصاص داشته و بعد از آن پلاستیک با مقداری حدود 14 درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

همچنین بر اساس نتایج، از کل زباله ­های تولیدی این شهر بیش از 32 درصد آن قابل بازیافت می­ باشد.

در این رابطه، محققین فوق که نتایج تلاش علمی پژوهشی آن ها در مجله «سلامت و بهداشت» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به چاپ رسیده، اظهار داشته اند: «با توجه به این که بخش قابل توجهی از زباله­ های تولیدی، قابل بازیافت می­باشد، لذا در صورت مدیریت صحیح زباله ­های تولیدی، زمین مورد نیاز برای دفن به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

علاوه بر این بخش قابل توجهی از پسماندهای این شهر قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد که می­تواند تا بیش از 500 درصد زباله­ های ارسالی به محل دفن را کاهش دهد». با این حال طبق بیان پژوهشگران فوق ترکیب پسماندهای تولید شده به گونه­ ای است که برای سوزاندن و تولید انرژی مناسب نمی ­باشد.

توجه به نتایج این تحقیق می تواند در به کارگیری روش های عملی بهینه در مدیریت زباله های تولیدی، نقش قابل توجهی داشته باشد.

 

منبع: اصلانی، ح. و همکاران. 1395. پیش بینی سناریوهای مدیریتی مناسب برای پسماندهای تولیدی در شهرهای کم جمعیت: یک مطالعه موردی. سلامت و بهداشت، 7(5): 642-629.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا