فعالیت آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز بررسی شد

مغز انسان از توانایی‌های بسیاری برخوردار است که همه آن‌ها شناخته نشده‌اند. این‌که مغز ما چگونه پردازش و ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد، سؤال مهمی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد، در این راستا فناوری‌های جدیدی تحت عنوان نقشه‌برداری از مغز وجود دارد که نه تنها به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند؛ بلکه در کاهش هزینه‌های درمان نیز بسیار مؤثر است. در این راستا مرداد ماه امسال آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور معاون اول رییس‌جمهوری دکتر ستاری افتتاح شد.

محمدرضا آی، رییس این مرکز درباره فعالیت‌های آزمایشگاه از زمان افتتاح آن تاکنون اظهار کرد: بعد از مراسم افتتاح، فعالیت‌های آزمایشگاه رسما آغاز شد که شامل فعالیت‌های ترویجی در جهت معرفی آزمایشگاه در سطح کشور از طریق ارسال نامه، ایمیل و برگزاری بازدید از این مرکز است که با هدف شناساندن آزمایشگاه به عنوان «مجهزترین مرکز تخصصی ارائه خدمات در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی و نقشه‌برداری مغزی» در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین فعالیت‌های دیگر از جمله آماده‌سازی‌های تکمیلی آزمایشگاه، استخدام و آموزش پرسنل، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و  انجام آزمایش‌های عملی در آزمایشگاه‌ها ، از دیگر فعالیت‌های آزمایشگاه در این مدت بود. 

به گفته آی، تا کنون یک هزار و 187 نفر از آزمایشگاه بازدید داشته و 10 هزار و 14 نفرساعت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی انجام شده است.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز یادآور شد: همچنین این مرکز به عنوان آزمایشگاهی مجهز به یک مجموعه کامل و منحصر به فرد از پیشرفته‎ترین دستگاه‌های مختلف تصویربرداری، اندازه‌گیری، تحریک و تحلیل برای مطالعات نقشه‌برداری مغزی است که جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان تاسیس شده است. این آزمایشگاه تاثیر زیادی را بر روی فعالیت محققان این حوزه و پیشرفت تحقیقات آنها خواهد گذاشت و شاهد ارتقای بیشتر در فعالیت‌های این حوزه با توجه به اهمیت آن خواهیم بود. با وجود این آزمایشگاه خدمات دانش‌بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی به فعالان این عرصه ارائه شده و گامی مفید برداشته می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا