کشف روشی جدید برای مطالعه سیاهچاله ها با کمک محقق ایرانی

 به گزارش مهر به نقل از اینترنشنال بیزینس تایم، پروفسور آوری برادریک در دانشگاه واترلو کانادا درباره این تحقیق می گوید: با این روش طی ۱۰ سال آتی می توان اطلاعات کافی درباره سیاهچاله ها جمع آوری کرد. به این ترتیب محققان می توانند از لحاظ آماری ویژگی هایی مانند تعداد سیاهچاله ها را تحلیل و بررسی کنند. این اطلاعات به ما کمک می کند سیاهچاله ها را به شیوه ای بهتر  مطالعه کنیم.

 براساس این تحقیق که در ژورنال آستروفیکال منتشر شده، در روش جدید با ترکیب دو ابزار ستاره‌شناسی استاندارد مورد استفاده امروزی یعنی ریزهمگرایی و تداخل‌سنجی موج رادیویی به معرفی رویکرد جسورانه‌تری برای شناسایی و بررسی سیاهچاله‌ها در تعداد زیاد و به شکل سیستم پرداخته است. روش جدید محققان در حوزه‌های نوظهور اخترشناسی امواج گرانشی و شیوه جستجو برای سیاهچاله‌ها و سایر اجسام تاریک در فضا کاربرد خواهد داشت.

در ابتدای سال جاری میلادی گروهی از محققان رصدخانه تداخل‌سنج لیزری امواج گرانشی برای نخستین بار شواهد مستقیمی از وجود سیاهچاله‌ها را در زمان کشف امواج گرانشی در اثر برخورد دو سیاهچاله ارائه کرد.

هنگامیکه جسمی تاریک مانند سیاهچاله از میان زمین و یک منبع نور دیگر می‌گذرد، ریزهمگرایی گرانشی رخ می‌دهد. محققان با استفاده از امواج رادیویی برای ثبت چند تصویر از رویداد ریزهمگرایی در زمان واقعی استفاده کردند.

درهمین راستا منصور کرمی دانشجوی دکتری در دانشگاه واترلو می گوید: هنگامیکه با استفاده از تلسکوپ  به این ماهیت ها نگاه می کنید، به راحتی می توان چند تصویر از این رویداد را برداشت. به همین دلیل می توان پارامترهای مختلف مانند حجم ماده سیاه، فاصله آن و همچنین سرعت آن را به طور کامل بررسی کرد.  

 کرمی، دانش‌آموخته دانشگاههای تهران و صنعتی شریف  بوده و هم اکنون در دانشگاه واترلو کانادا در مقطع دکتری مشغول تحصیل است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا