مبدع روش ضدخفگی درگذشت

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، دکتر هایملیک جراح قفسه سینه و مدیر بخش جراحی بیمارستان سین‌سیناتی آمریکا بود. بی تردید او طی سالها طبابت جان بسیاری را نجات داده است اما شاید بیش از آنکه با تیغ جراحی و در اتاق عمل به بیماران زندگی دوباره بخشیده باشد با ابداع "مانور هایملیک" یا کشش شکمی توانسته جان بسیاری را در سراسر جهان بدون درد و خونریزی نجات بدهد.

دکتر هایملیک در سال ۱۹۷۴ مانور هایملیک را ابداع کرد. این مانور زمانی انجام می‌شود که یک جسم خارجی، معمولا تکه غذا، به جای مری وارد نای می شود و راه تنفس را می‌بندد.

مانور هایملیک که به سادگی می‌توان آن را به همگان آموزش داد به یکی از تکنیک‌های اصلی آموزش کمک‌های اولیه در سراسر دنیا تبدیل شده است و همچنان روشی کارآمد است.

تخمین زده‌اند که مانور هایملیک تا به حال فقط در آمریکا جان صد هزار نفر را نجات داده است.

در میان افراد مشهوری که به این ترتیب از مرگ نجات یافته‌ یا اینکه دیگری را از خفگی رهانده‌اند، نام بسیاری از چهره‌های سرشناس از جمله ستاره‌های سینما هم دیده می‌شود که در آن میان می‌توان به رونالد ریگان، رییس جمهور سابق آمریکا که در جوانی ستاره هالیوود بود تا الیزابت تیلور، جک لمون، مارلنه دیتریش، گلدی هاون و والتر ماتائو اشاره کرد. ادوارد کوک شهردار سابق نیویورک هم با مانور هایملیک از مرگ نجات یافته بود.

کلینت ایستوود هنرپیشه و کارگردان سرشناس سینما هم در سال ۲۰۱۴ با استفاده از مانور هایملیک جان مردی را که تکه ای پنیر به نایش پریده بود و در حال خفگی بود، نجات داد.آخرین کسی که دکتر هایملیک توانست در اواخر عمرش با این روش نجات دهد، یک پیرزن در  خانه سالمندان محل اقامت وی بود که تکه‌ای همبرگر به گلویش پریده بود و هایملیک با تکنیک خود، او را نجات داد. 

هایملیک البته در طول دوران حیاتش به خاطر نظر نادرستش درباره استفاده از انگل مالاریا برای درمان بیماری‌هایی مانند ایدز مورد انتقاد قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا