ولایتی:جلد دوم اولین دائرة المعارف پزشکی اسلام وایران منتشر می شود

به گزارش ایرنا،  دکتر علی اکبر ولایتی امروز یکشنبه در حاشیه مراسم یادمان رازی در کتابخانه ملی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: دائرة المعارف پزشکی اسلام و ایران یک کتاب پنج جلدی است که توسط کمیته طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی تالیف شده است.

وی با اشاره به اینکه این دائرة المعارف اولین دائرة المعارف پزشکی سنتی در تاریخ پزشکی است، گفت: جلد اول این دائرة المعارف منتشر و به چاپ دوم رسیده است و جلد سوم آن نیز سال آینده منتشر می شود.
ولایتی در خصوص رازی نیز گفت:محمد ابن ذکریای رازی دانشمند بزرگ مسلمان و ایرانی است که نقش اساسی در پیشرفت علم شیمی و طب داشته و در سایر علوم از جمله در فلسفه نیز دست داشت.
وی ادامه داد: کتاب الحاوی تالیف رازی در حقیقت اولین کتاب طب بالینی است و با این تفسیر حتی در مقایسه با کتاب هایی که در یونان قدیم ، اسکندریه، ایران و در سایر نقاط تالیف شده، جامع ترین است.
ولایتی گفت: این کتاب از چند سال پیش به همت دکتر ستاری و رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی دیگر ، برای اولین بار به صورت کامل به زبان فارسی ترجمه شد درحالیکه در همان قرون اولیه بعد از تالیف به زبان لاتین و به زبان عبری ترجمه شد و بعدها نیز به زبان های آلمانی، فرانسه و غیره ترجمه شد.
وی خاطر نشان کرد: رازی کتاب دیگری دارد به نام 'من لایحضره الطبیب' به معنی کسی که به طبیب دسترسی ندارد؛ این کتاب در حد اطلاعات عامه و مخصوص افرادی است که پزشک نیستند اما می توانند خود درمانی کنند.
ولایتی ابراز امیدواری کرد که این کتاب به زودی در دسترس همگان قرار گیرد.
مراسم رونمایی از ترجمه کتاب 'الحاوی فی الطب' امروز با حضور دکتر ولایتی و محمد ابراهیم ذاکر مترجم کتاب و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
ترجمه مجموعه 23 جلدی «الحاوی فی الطب» با تلاش مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همچنین با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی معاونت علمی ریاست جمهوری و زیر نظر دکتر علی اکبر ولایتی به پایان رسیده و مقدمه این کتاب نیز به قلم دکتر ولایتی نگاشته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا