تعهد ایران برای کاهش 4 درصدی گازهای گلخانه‌ای

به گزارش ایسنا، دکتر مکنون روز یکشنبه، 28 آذر ماه در سمینار «تجارت کم کربن با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در توسعه پایدار»، افزود: ما در حال حاضر به جای آنکه به سمت الگوهای جدید و جذاب مبتنی بر مصرف کمتر سوخت و آب حرکت کنیم، باید به اصلاح اموری چون جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و محدوده طرح ترافیک بپردازیم.

 

وی با بیان اینکه در اواخر سال 2015 و 2016 دو اتفاق مهم رخ داد که جهت گیری آینده دنیا را دستخوش تحول کرد، ادامه داد: یکی از این اتفاقات کنوانسیون پاریس (کوپ 21) است که بر اساس آن همه کشورها توافق کردند که گرمایش زمین از 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد نسبت به میزان گرمایش زمین در انقلاب صنعتی بیشتر نشود.

مکنون با بیان اینکه ایران در حال گرم‌تر شدن است، خاطر نشان کرد: بر این اساس ایران در این کنوانسیوان متعهد شده که تا سال 2030 به میزان 4 درصد گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و در صورت حمایت‌های بین‌المللی به صورت داوطلبانه تا 8 درصد نسبت به کاهش گازهای بین‌المللی اقدام کند.

وی اتفاق دوم را «اهداف توسعه پایدار» ذکر و اظهار کرد: برای اولین بار در سطح سازمان ملل 190 کشور در زمینه تدوین 17 هدف زیست محیطی توافق کردند که از جمله این اهداف می‌توان به فقر زدایی، حمل و نقل پایدار، اقیانوس پاک، مسکن پایدار و آب اشاره کرد.

نایب رییس کمیته توسعه پایدار کشور تحقق این اهداف را در گرو برنامه‌ریزی یکپارچه دانست و افزود: در همایشی با حضور وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و اتاق بازرگانی که سه سال پیش با موضوعات اولویت‌های زیست محیطی برگزار شد، تنها 20 درصد اتفاق نظر میان این وزارتخانه‌ها به عمل آمد؛ ولی در نشست اخیر این نهادها تا 70 درصد اتفاق نظر در این  خصوص حاصل شده است.

مکنون با بیان اینکه از سه سال قبل کشت «فراسرزمینی» مورد توجه قرار گرفته و وزارت نیرو آیین‌نامه برنامه‌ریزی برداشت ‌آب‌های زیر زمینی را تدوین کرده است، یادآور شد: در حال حاضر ما 150 میلیارد متر مکعب آب زیر زمینی برداشت کرده‌ایم و متعاقب آن شاهد فرونشست زمین هستیم و این بلای جدیدی است که به کشور تحمیل شده است.

وی به اقدام اشتباه برای سیمان کردن کف رودخانه‌ها اشاره کرد و افزود: این اقدام موجب شده تا اجازه داده نشود که آب به زمین نفوذ کند و این در حالی است که ما باید با طبیعت یکپارچه شویم؛ چراکه دخالت‌های ما در محیط زیست به گونه‌ای بوده است که طبیعت نمی‌تواند خود را با زندگی ما سازگار کند.

مکنون، افزایش دو درصدی غلظت نمک در خلیج فارس به دلیل شیرین‌سازی آب دریا و رهاسازی نمک در آب خلیج فارس از سوی کشورهای حاشیه را از دیگر اقدامات اشتباه دانست و تاکید کرد: از سوی دیگر طرح شیرین‌سازی آب دریای خرز و انتقال آن به سمنان مطرح است؛ در حالی که برای تامین آب مورد نیاز این استان می‌توان از طریق 4 شهر شاهرود، دامغان، سمنان و گرمسار الگوهایی ارائه داد که صدها سال پیش از آنها استفاده می‌شده است.

وی، تاسیس 8 پالایشگاه در استان سمنان و تاسیس فولادسازی در سبزوار را از دیگر رویکردهای ناصحیح کشور برای توسعه نام برد و اضافه کرد: همه ما انتظار داریم که اجرای برنامه ششم، تحول بزرگی را در تحقق اقتصاد کم کربن و استفاده از سوخت‌های انرژی تجدیدپذیر باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا