نشست تخصصی پیش کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت برگزار شد

نشست تخصصی پیش کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با حضور اساتید, اندیشمندان, علمای حوزه علمیه و دانشجویان در مدرسه اسلامی هنر برگزار گردید.
 دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو ،رییس دانشگاه علم و فرهنگ و رییس دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت, ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه صنعت گردشگری در جهان, با تذکر به توانمندی ها و منابع بالقوه ایران در جذب گردشگر و همچنین توسعه اقتصاد ایران, مقوله گردشگری را بسیار گسترده تر از آنچه که تا به امروز بدان پرداخته اند, معرفی نمود.

وی با اشاره به غنای علمی و ادبی ایران در زمینه مفاهیم فلسفه, هنر و ادبیات, مفهوم معنویت را جزء جدایی ناپذیر گردشگری عنوان کرد و کشور ایران را مهد اشاعه و ترویج مفهوم معنویت در مطالعات گردشگری دانست.

دکتر ایمانی خوشخو ضمن اشاره به برگزاری پربار اولین دوره کنفرانس گردشگری و معنویت در سال گذشته با حضور اساتید و چهره های برتر داخلی و بین المللی, اظهار امیدواری کرد امسال دومین دوره کنفرانس با توجه به استقبال گسترده اساتید خارجی, با غنای علمی بیشتری برگزار شود.
دکتر ایمانی خوشخو سخنان خود را با اشاره به عمق مفهوم معنویت, دوری از مضامین سطحی و صرفا مادی گرایانه به گردشگری و همچنین امید به توسعه مضامین غیر مادی و معنوی به گردشگری که از لزوم و فلسفه وجودی انسانی است, به پایان رسانید.

در ادامه این نشست دکتر موسوی گیلانی, عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی, با اشاره به نگاه پدیدارشناسانه مستشرقین به ایران, به این نکته اشاره داشت که بسیاری از عناصر فرهنگی ما ناشناخته باقی مانده و متاسفانه توجهی بدان صورت نپذیرفته است.

وی با توجه به رویکردهای متناقض شرق شناسان به ایران, با تاکید به روایت دیگری درباره ما, تصریح کرد که ما باید تلاش کنیم تا تصویر درستی از فرهنگ سرزمینمان به دنیای بیرون ارائه دهیم و در این زمینه گردشگری کمک شایانی خواهد کرد; چرا که در راستای توجه به ارزش ها, فرهنگ و روابط انسانی و معماری گام بر می دارد. وی سخنان خود را با بیان این نکته که رویکرد معنوی به گردشگری ما را از دام نگاههای منفی و غیر واقعی به فرهنگ ایرانی در امان خواهد داشت, به پایان رسانید.
در ادامه مراسم حجت الاسلام دکتر خانمحمدی, عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم, ضمن توجه به ابعاد فرهنگی و معنوی گردشگری, تاکید کرد: گردشگری ذاتا امری معنوی است و در آموزه های دینی اسلام, به ویژه کلام ائمه معصومین و قرآن به صور گوناگون بدان اشاره شده است.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین ایازی, استاد حوزه و قرآن پژوه برجسته, ضمن اشاره به آیات قرآن و اهمیت سفر در دین اسلام, گردشگری به عنوان صنعت را امری حیاتی و ضروری برای کشور قلمداد کرد که نیاز به اقدامات حمایتی فرهنگی در جهت رشد و توسعه آن در مسیر معنوی دارد. ایشان با اشاره به معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد, گردشگری را یک اقدام اقتصادی مهم در جهت ایجاد مشاغل و رفع بحران ها و نگرانی های اجتماعی ضروری دانست. حجه الاسلام ایازی همچنین با تاکید به کارکرد دین که همانا معنا بخشی به زندگی است, مهمترین مقصود قرآن از سفارش به سفر و سیاحت را نگاه معنادار به زندگی عنوان کرد.

در پایان مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت که در سال گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ریاست دانشگاه علم و فرهنگ, دکتر منوچهر جهانیان ریاست دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و حجت الاسلام دکتر نواب رییس مدرسه اسلامی هنر صورت پذیرفت.

دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در تاریخ 26 و 27 بهمن ماه 1395 با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا