روز بین المللی همبستگی بشر

قطع نامه60/209 مجمع عمومی تحت عنوان اجرای دهه اول ملل متحد برای ازبین بردن فقر(1997-2006) اعلام کرده است که:« … سران کشورها و دولت ها در ضمن همبستگی را به عنوان یکی از ارزش های جهانی و بنیادین که روابط بین ملل را در قرن بیست و یکم دربرمی گیرد به رسمیت می شناسند و در این نگاه تصمیم می گیرند تا 20 دسامبر هر سال را روز بین المللی همبستگی اعلام کنند.

روز همبستگی بین الملی همچنین در اعلامیه ای که در نشست توسعه هزاره در سال ۲۰۰۰ تصویب شد، هم ریشه دارد. در این اعلامیه نیز دولت ها همبستگی را به عنوان یک ارزش بنیادین لازم برای روابط بین المللی در قرن بیست و یکم اعلام کردند. آن ها گفتند چالش های جهانی باید به طریقی مدیریت شود که هزینه ها و مسئولیت ها به طور منصفانه مطابق با اصول انصاف و عدالت اجتماعی توزیع گردد. آنهایی که در رنج و بدبختی به سر می برند و از مزایای کمتری بهره مندند شایسته کمک آن هایی هستند که در راحتی هستند و از امتیازات بیشتری برخوردارند. در زمینه جهانی سازی و چالش رشد نابرابری، تقویت همبستگی و مشارکت بین المللی برای تحقق اهداف توسعه هزاره امری لازم و ضروری است.

همبستگی حاوی جلوه های متنوعی است بدین معنا که علاوه بر فعالیت های علمی و پژوهشی ، هر فعالیت دیگری که با هدف ترویج و ارتقای همبستگی ملی و بین المللی صورت پذیرد، نیز می تواند به تحقق اهداف مقرر برای این روز کمک کند.

ر روز همبستگی بین المللی باید نتایج تلاش های هر سال جامعه بین المللی برای دست یابی به همبستگی مطرح شود و برای دست یابی به نتایج بهتر در سال بعد برنامه ریزی شود. در جهان امروز تعداد افراد فقیر بیشتر از افراد ثروتمند است و افراد خاصی نیز وجود دارند که نیاز به احساس خوب بودن را همچون هر انسان دیگری دارند و همبستگی در معنای موسع خود مفهومی است که می تواند به رفع این نیاز کمک کند . از این رو لازم است « زندگی هر روز ما در همبستگی با افرادی باشد که اقبال کمتری از ما داشته اند- فقرا، افراد بیمار و مسن، آن هایی که مورد سواستفاده، تبعیض یا تجاوز از حقوقشان قرار گرفته اند.»

 

منبع:راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا