مروارید سفید مشتری

فضاپیمای جونو که خردادماه امسال، پس از سفری 5 ساله به مدار سیاره مشتری رسیده بود و هم‌اکنون در مدار این غول منظومه‌شمسی قرار دارد، تصویری خیره‌کننده از یکی از توفان‌های جوی این سیاره به زمین مخابره کرده است.

سیاره مشتری غولی گازی است و بزرگترین سیاره منظومه‌شمسی به شمار می‌رود. این سیاره در جو فوقانی خود شاهد توفان‌های بسیار بزرگ و قدرتمندی است که بسیاری از آن‌ها پیش‌تر از روی زمین و یا با کمک ابزارهای رصدی فضایی رصد شده بودند. یکی از معروف‌ترین این توفان‌ها، لکه بزرگ مشتری است که به چشم مشتری معروف است و برای چند صد سال است که با وسعتی بزرگ‌تر از سیاره زمین در جو مشتری در حال وزیدن است.

در کنار این توفان برخی از توفان‌های فصلی نیز بر فراز جو این سیاره رخ می‌دهند.

یکی از توفان‌های معروف نیمکره جنوبی مشتری مجموعه‌ای از توفان‌هایی است که به رشته مروارید معروف هستند. این مجموعه در حال حاضر از 8 لکه سفید رنگ بیضی شکل تشکیل شده است که توفان‌هایی با جهت حرکت پادساعتگرد هستند. این توفان‌ها که به دلیل شکل ظاهری و رنگشان به رشته مروارید معروف شده‌اند، از سال 1986 تا کنون در نیمکره جنوب مشتری مشاهده شده‌اند؛ اما تعداد آن‌ها بین 6 تا 9 لکه متغیر بوده و در حال حاضر تعداد آن‌ها 8 مورد است.

هفته گذشته فضاپیمای جونو در هنگام سومین گذر نزدیک خود از سطح مشتری از یکی از این توفان‌ها که هفتمین مروارید از این رشته هشت‌تایی را تشکیل می‌دهد، تصویربرداری کرد. جونو هنگام تهیه این تصویر در فاصله 24600 کیلومتری از فراز ابرهای مشتری قرار داشت.

این تصویر رنگی را دوربین جونو که به نام جونوکَم شناخته می‌شود تهیه کرده است. این دوربین در طیف رنگی و در نمای باز عکاسی می‌کند و نقشِ چشم جونو را بر عهده دارد. تصاویر این دوربین به دانشمندان کمک می‌کند تا چشم انداز و چارچوب معیاری برای سایر ابزارهای این فضاپیما به دست آورند. در عین حال بخشی از ماموریت جونوکم به درگیر کردن مخاطبان عمومی و مردم اختصاص دارد و مردم عادی می‌توانند با شرکت در نظرسنجی که پیش از هر گذر نزدیک جونو از مشتری در وب‌سایت این فضاپیما برگزار می‌شود هدف عکاسی بعدی را مشخص کنند.
با وجود اینکه گروه علمی جونو از این تصاویر کمک می‌گیرند اما این ابزار یکی از ابزارهای اصلی علمی مدارگرد به شمار نمی‌رود.

برای اطلاع بیشتر در زمینه این فضاپیما و فعالیت‌های علمی آن می‌توانید به وب‌سایت ماموریت جونو مراجعه نمایید.

Image credit: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS