تکمیل پازل مخالفت با گرمایش زمین در کابینه آینده آمریکا

بامداد روز سه‌شنبه، دانلد ترامپ رسما رکس تیلرسون  (Rex Tillerson) را به عنوان نامزد تصدی مقام وزارت امورخارجه ایالات‌متحده معرفی کرد. رکس تیلرسون، اگرچه تاکنون هیچ مقام سیاسی را بر عهده نداشته است؛ اما یکی از چهره‌های سرشناس تجارت و انرژی ایالات‌متحده به شمار می‌رود. او مدیر شرکت نفتی اکسون‌موبیل است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی در سراسر جهان به شمار می‌رود و در نقاط مختلف ایالات‌متحده و جهان به حفاری و استخراج نفت مشغول است.

انتخاب رکس تیلرسون با واکنش متناقضی در جامعه سیاسی ایالات‌متحده روبرو شده است. در‌حالی‌که افرادی مانند کاندولیزا رایس و ریک بیکر، وزرای اسبق امورخارجه از او حمایت کرده‌اند (البته هر دو آن‌ها پیش‌تر در رده مشاوران شرکت اکسون بوده‌اند) اما دموکرات‌ها و بخشی از حزب جمهوری‌خواه به دلیل وابستگی نزدیک او با روسیه و شخص ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از این انتخاب ابراز نگرانی کرده‌اند.

آقای تیلرسون که 64 سال سن دارد، از سال 1975 به شرکت اکسون‌موبیل پیوسته است و از سال 2006 مدیریت ارشد این شرکت را بر عهده دارد.

انتخاب او موجی دیگر از نگرانی را برای دانشمندان علوم زمین و محیط‌زیست ایجاد کرده است.

شرکت اکسون موبیل، نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و انرژی فسیلی در سراسر جهان است که در سال‌های گذشته به طور سازمان‌یافته با اهدای کمک‌های مالی به گروه‌های رایزن سیاسی (لابی) مخالف گرمایش زمنی، نمایندگان کنگره و سنا و حتی جعل تحقیقاتی در رد گرمایش زمین، به طور جدی به ایجاد مانع در مسیر فعالیت سازمان‌های علمی و اجتماعی و سیاسی در زمینه مبارزه با گرمایش زمین پرداخته است.

این مساله در سال‌های 2006 و 2007 به اوج خود رسید و در اثر تلاش‌های فعالانی که بر سهام‌داران شرکت فشار وارد می‌کردند، شرکت اعلام کرد این حمایت‌های مالی به منکران گرمایش زمین را متوقف خواهد کرد. با این وجود بر اساس گزارشی که سال 2015 روزنامه گاردین منتشر کرد از سال 2007 این شرکت بیش از یک میلیون و 870 هزار دلار به نمایندگان کنگره منکر گرمایش زمین کمک مالی کرده است و در همین مدت کمک‌های مالی متعددی به لابی‌های منتقد گرمایش زمین و همین‌طور لابی‌های کاهش قوانین زیست‌محیطی در راه استخراج نفت و تولید گازهای گلخانه‌ای داشته است.

از راست به چپ: کتی مک‌موریس راجرز،اسکات پریت، ریک پری و رکس تیلرسون نامزدهای وزارتخانه های کشور، محیط زیست، انرژی و امور خارجه

رکس تیلرسون، اگرچه در سال 2007 در یک سخنرانی اعلام کرده بود باید به تاثیرات گرمایش زمین توجه کرد و به نوعی وقوع آن را پذیرفته بود اما در همان سخنرانی به اهمیت  ادامه استخراج و توسعه صنایع نفتی تاکید کرده بود. این شرکت همچنین یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های نفتی است که درحال مطالعه و بررسی منابع قطب شمال است.

از سوی دیگر دانلد ترامپ رقیب پیشین خود، ریک پری فرماندار سابق تگزاس و نامزد سابق ریاست جمهوری را برای تصدی وزارت انرژی ایالات متحده انتخاب کرده است. ریک پری یکی از برجسته‌ترین چهره‌های منکر گرمایش زمین است که دانشمندان را بارها به جعل داده در زمینه گرمایش زمین متهم کرده است. او همچنین یکی از طرفداران استخراج منابع فسیلی انرژی است و از مخالفان قوانین محدود کننده محیط زیست به شمار می‌رود.

وزارت انرژی نه تنها بر مواردی چون استخراج منابع تازه، خطوط انتقال انرژی و مجوز‌های مربوط به توسعه منابع انرژی نظارت دارد، که نظارت بر بخشی از ذخایر هسته‌ای و انبار تسلیحات هسته‌ای نیز در رده مسولیت‌های آن قرار دارد.

نکته قابل توجه درباره این انتخاب، سیاست‌های پیشین ریک پری بوده است. او در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری 4 سال پیش گفته بود در صورت انتخاب سه وزارت خانه آموزش، تجارت و انرژی را از ساختار نظام سیاسی حذف خواهد کرد. اکنون او باید مسولیت وزارتخانه‌ای را بر عهده بگیرد که قصد تعطیلی و حذف آن را داشته است.

اکنون با انتخاب نامزد دو سمت وزارت امور خارجه و انرژی چهره بازیگران اصلی که باید نقش اصلی را در زمینه مقابله با گرمایش زمین در دولت آینده بازی می‌کردند مشخص شده است. رییس یک شرکت نفتی  که تمام عمر خود را صرف توسعه سوخت‌های فسیلی سپری کرده است (رکس تیلرسون)  و 3 منکر گرمایش زمین (اسکات پریت، کتی مک‌موریس راجرز و ریک پری) در صورت تایید سنا، رهبری وزارتخانه‌های امورخارجه، محیط زیست، کشور و  انرژی را بر عهده خواهند گرفت. این ترکیبی است که باعث نگرانی علاقه‌مندان محیط زیست نه تنها در ایالات متحده که در سراسر جهان شده است.

—-

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا