اژدها سواران باید یک سال دیگر منتظر بمانند

شرکت اسپیس – ایکس (Space-X) که اصلی‌ترین پشگام صنایع فضایی بخش خصوصی به شمار می‌رود به طور رسمی اعلام کرد که نخستین پرواز سرنشین‌دار کپسول دراگون (به معنی اژدها) به مقصد ایستگاه بین‌المللی فضایی، که قرار بود در ماه آگوست 2017 صورت بگیرد، را تا ماه می 2018 به تاخیر انداخته است.

کپسول‌های فضایی دراگون در حال حاضر برای انتقال بار و محموله به ایستگاه بین‌المللی فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت اسپیس ایکس این کپسول را با هدف انتقال سرنشین و فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگشت به زمین طراحی کرده است و امیدوار است در آینده بتواند از نسخه‌های بعدی این کپسول برای سفرهای دور تر به طور خاص سفر به مریخ استفاده کند.

ایالات متحده و ناسا از سال 2011 که شاتل‌های فضایی بازنشسته شده‌اند، تا کنون برای حمل ونقل فضانوردانش به مدار زمین به روسیه و سایوزهای قدیمی آن وابسته بوده است.

دو شرکت اسپیس ایکس و بویینگ در تلاش هستند تا با معرفی نمونه‌هایی از فضاپیماهای مطمئن برای سفر به مدار، نه‌تنها هزینه این سفرها را کاهش دهند که بار دیگر مبدا این سفرها را به آمریکا بازگردانند و از وابستگی به روسیه رهایی یابند. هر کدام از این دو شرکت که بتواند نخستین بار این ماموریت را انجام دهد به نخستین شرکت خصوصی تبدیل خواهد شد که حمل‌و‌نقل فضانوردان ناسا را بر عهده خواهد گرفت.

اما هر دو این شرکت‌ها که قرار بود تا پیش از سال 2017 آزمایش های سرنشین دار خود را به انجام برسانند به زمان اعلام شده نخواهند رسید. بویینگ اعلام کرده است که به دلیل مشکلات فنی تا سال 2018 برنامه پرتاب سرنشین‌دار خود را به تاخیر خواهد انداخت.

اسپیس-ایکس نیز در راه تحقق این هدف خود با مشکلات بزرگی دست به گریبان بوده است. یکی از آخرین مشکلات جدی که مانعی مهم سر راه توسعه برنامه جاه‌طلبانه ایلان ماسک، قرار داد انفجار موشک فالکون – 9 در مرحله پرتاب بود، که قرار بود ماهواره شرکت فیس‌بوک را به مدار ببرد. از آن زمان تا کنون پروازهای بدون سرنشین اسپیس-‌ایکس نیز متوقف شده است و این شرکت اعلام کرده است باردیگر پرتاب‌های خود را از ژانویه سال 2017 از سر خواهد گرفت.

البته این نخستین‌بار نیست که اسپیس ایکس، از تاریخ‌هایی که برای تحقق وعده‌های خود اعلام می‌کند عقب‌نشینی می‌کند. ایلان ماسک تجربه مشابهی در اعلام تاریخ درباره اولین پرتاب موشک های فالکون، معرفی خودروهای تسلا و موارد دیگری داشته است و حتی در کتاب زندگینامه‌اش اشاره کرده است؛ که اگرچه حتما اهدافی را که اعلام می کند تحقق خواهد بخشید؛ اما در اعلام تاریخ بسیاری از موارد برآورد اشتباهی دارد.

البته بخشی از این عدم دقت تاریخ‌های اعلام شده به دلایل فنی و تکنیکی مربوط می‌شود و بخشی دیگر از آن نیز به ساختار شرکتی مانند اسپیس-ایکس باز می‌گردد که بر مبنای الگوی شرکت‌های نوبنیاد فناوری (استارت‌آپ‌ها) بنا شده است و برای تامین بودجه و سرمایه لازم گاهی از تبلیغات بزرگ‌نمایی شده استفاده می‌کند و این بخشی از چنین مدل تجاری به شمار می‌رود.

اسپیس-ایکس همچنین اعلام کرده بود در سال 2018 در همکاری با بخش ماموریت‌های رباتیک ناسا (JPL) قصد دارد نمونه بدون سرنشین کپسول دراگون به نام اژدهای سرخ (Red Dragon) را به مریخ اعزام کند. اگرچه این تاخیر در بخش سرنشین‌دار الزاما ارتباطی با اعزام سفینه بدون‌سرنشین به مریخ ندارد؛ اما به نظر می‌رسد این تاریخ نیز یکی دیگر از وعده‌های ماسک است که باید با اندکی تاخیر منتظر اجرایی شدن آن بود.

 

پوریا ناظمی 

منبع: PopSci

منبع اینفوگرافیک: Space.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا