بلندبالاترین جانور زمین در معرض انقراض

درحالی که هر روز خبرهای ناخوش‌آیندی از گونه‌های مختلفی می‌شنویم که با شرایط دشوارتری برای بقا باید دست و پنجه نرم کنند؛ اما گاهی برخی از این گونه‌ها به گونه‌ای غیر منتظره و خاموش در مسیر انقراض گام برمی‌دارند.

در جدیدترین فهرست گونه‌های در خطر که از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  منتشر می‌شود و به فهرست قرمز معروف است یکی از شناخته‌شده‌ترین موجودات زمین نیز به چشم می‌خورد که به سرعت در مسیر انقراض گام برمی‌دارند.

مطابق بررسی این سازمان، تنها در طی 30 سال گذشته تعداد زرافه‌های جهان شاهد افت شدید 40 درصدی بوده است.

زرافه تنها عضو جدید این فهرست نیست. بیش از 700 گونه از پرنده‌های نویافته نیز در این فهرست قرار دارند که تا همین الان 13 مورد آن ها منقرض شده‌اند.

بر اساس این گزارش جمعیت زرافه‌های جهان در طی سی سال گذشته از 157 هزار به 97500 کاهش یافته است. این کاهش فوق‌العاده سریع باعث شده است تا این سازمان نام این گونه را در فهرست گونه‌های در خطر خود قرار دهد.

کاهش فضای زیست طبیعی در اثر تخریب محیط‌های طبیعی و جنگل‌زدایی، جنگ‌های داخلی که آثار آن به حیات وحش کشیده می‌شود، خشک‌سالی و شکار غیر قانونی از مواردی است که در به خطر انداختن حیات وحش آفریقا و به طور خاص زرافه‌ها نقش بازی کرده است.

به گزارش گاردین، جولیان فِنِسی، قائم‌مقام IUCN  در این باره گفته است: «درحالی که عمده مردم در سفرهای طبیعت‌گردی یا در باغ‌وحش‌ها زرافه‌ها را می‌بینند و به نظر آن‌ها این گونه در امنیت قرار دارد، اما در مقابل چشمان ما و حتی در بی‌خبری بخش عمده‌ای از فعالان حفاظت از محیط‌زیست، زرافه‌ها با انقراضی خاموش دست به گریبان هستند.»

سر دیوید اتنبرو، مستندساز و مروج برجسته محیط زیست نیز در خرداد ماه سال جاری با هشدار نسبت به خطری که زرافه‌ها را تهدید می‌کند گفته بود: «ما حواسمان به این غول‌های دوست‌داشتنی نبوده است در حالی‌که به خوبی می‌دانیم، فیل‌های آفریقایی که تنها درحدود نیم میلیون از آن‌ها باقی مانده است، در خطر قرار دارند؛ اما کسی متوجه نیست که تعداد بسیار کمتری از زرافه‌ها در جهان باقی مانده است و آن ها تا همین الان هم در هفت کشور که قبلا زیستگاهشان بوده است، منقرض شده‌اند.»

زرافه‌ها پستاندارن گیاه‌خواری هستند که در شرایط طبیعی 20 تا 25 سال عمر می‌کنند. قد آن‌ها به 4 تا 6 و نیم متر می‌رسد و بلندقامت‌ترین جانوران خشکی هستند. وزن آن‌ها بین 800 تا 1270 کیلوگرم است و یکی از بزرگ‌ترین قلب‌ها را در اختیار دارد. قلب زرافه بیش از 11 کیلوگرم وزن دارد و دلیل بزرگی آن ضرورت انتقال و پمپاژ خون در بدن کشیده و رساندن آن به مغز زرافه است.

منبع: The Guardian

پوریا ناظمی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا