کد خبر : 5232 پنج شنبه 20 فروردین 1394 - 10:12:31
گزارش-تصویری-از-کوتاه-ترین-ماه-گرفتگی-قرن

گزارش تصویری از کوتاه ترین ماه گرفتگی قرن

سیناپرس: طی روزهای ابتدائی هفته گذشته کوتاه ترین ماه گرفتگی کامل قرن در بسیاری از بخش های جهان مشاهده شد . ستاره شناسان دلیل این موضوع را عبور ماه در مدار خود از بخش فوقانی سایه کره زمین اعلام کردند که سبب شد این ماه گرفتگی تنها برای لحظاتی کوتاه مشاهده شود.

بر اساس گزارش منابع مختلف خبری ، این ماه گرفتگی دارای ساختاری غیر عادی و منحصر به فرد بوده است موضوع غیر معمول در این ماه گرفتگی کامل ، مدت زمان کوتاه آن بود . در حقیقت ؛ طی این ماه گرفتگی ، تنها برای لحظاتی کوتاه  سراسر ماه در زیر سایه زمین قرار گرفته و تاریک شد . این موضوع سبب شده است که ستاره شناسان ، ماه گرفتگی فوق را به عنوان کوتاه ترین ماه گرفتگی قرن نامگذاری کنند . شایان توجه است که اگرچه وقوع ماه گرفتگی کامل در این بخش های آمریکا و کانادا تنها برای لحظاتی کوتاه دوام داشت ، ولی تمامی این پروسه یعنی از ابتدای سایه افکندن کره زمین روی ماه تا ماه گرفتگی کامل و عبور سایه زمین از بخش دیگر ماه ، طی مدت زمانی برابر با سه ساعت و نیم به طول انجامید . این موضوع در حالی است که این پدیده علاوه بر ستاره شناسان و پژوهشگران حرفه ای ، با دقت از سوی  برخی از ستاره شناسان آماتور و مردم عادی نیز رصد شده و البته وجود لکه های ابر در آسمان سبب اخلال در دید برخی از این افراد شده است . در شب بعدی این ماه گرفتگی در آمریکا ، مردم ژاپن ، استرالیا و نیوزلند نیز شاهد شرایط مشابهی در آسمان شب بودند .

پژوهشگران و ستاره شناسان در توضیح دلیل کوتاه بودن غیر عادی ماه گرفتگی کامل رخ داده ، اعلام کردند : دلیل این موضوع ، عبور ماه از بخش فوقانی سایه کره زمین در مدار است که سبب کم شدن مدت زمان ماه گرفتگی کامل شد .

این مساله در حالی رخ داده است که در گذشته ، عموما ماه از بخش های میانی سایه کره زمین عبور کرده و این موضوع سبب می شد که مدت زمان وقوع ماه گرفتگی کامل ، بیشتر باشد . در این گزارش ، تصاویر دریافت شده از این پدیده در بخش های مختلف دنیا ارائه می شود .

جاکارتا - اندونزی