تلاش برای حل معضل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک

بر خلاف تصورات رایج در جوامع جهانی ، مصرف غیر ضروری مقادیر زیاد آنتی بیوتیک می تواند به مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها منجر شود که این مساله نگرانی های عمده بهداشت عمومی در سطح جهانی را ایجاد کرده است . محققان امریکایی دریافتند که مصرف غیر ضروری آنتی بیوتیک ها خطرات دیگری را نیز همانند عفونت های ثانویه و واکنش های آلرژیک را به همراه خواهد داشت .

بئاتریس لورنزین Beatrice Lorenzin وزیر بهداشت ایتالیا در نشتستی ویژه در ارتباط با معضل مقاومت باکتری ها و بدن انسان در برابر آنتی بیوتیک ها اعلام کرد : " مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی ، اولویت اصلی دولت ایتالیا محسوب می شود . این معضل از دو جبهه ( مقاوم شدن باکتری ها به دارو و مقاوم شدن بدن انسان ها بر اثر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک  ) در حال گسترش است . "

وی در ادامه اظهارات خود افزود : " مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها یک معضل جهانی محسوب شده و منجر به مرگ انسان ها می شود  . ما به خوبی می دانیم که این معضل تا چه اندازه ای سبب افزایش مرگ و میر بیماران در بیمارستان های می شود . ما در مرحله ابتدائی مبارزه با این معضل هستیم و برنامه های ما در این راستا ادامه داشته و تا زمانی که من وزیر هستم این موضوع در اولویت اصلی قرار دارد . ما باید بدانیم که  در ابتدای این مسیر قرار داریم   "

وزیر بهداشت ایتالیا با اشاره به تحقیقات انجام شده در انگلستان ، تاکید کرد که بر اساس این مطالعات ریسک مرگ برای 80 هزار نفر وجود دارد که این موضوع ، پدیده مقاومت در برابر انتی بیوتیک ها را به یک قاتل خاموش و مخفی تبدیل کرده است .

وی با اعلام این موضوع که ما باید در دو جبهه با این معضل مبارزه کنیم ، افزود : افزایش سطح بهداشت عمومی و بالابردن اگاهی مردم در رابطه با مصرف دارو ها نقشی اساسی در این میان داشته و استفاده از نسخه های الکترونیکی می تواند در این زمینه مفید باشد . دولت ایتالیا در نظر دارد کنترل ویژه و سختگیرانه ای در حوزه مصرف آنتی بیوتیک ها در بخش مواد غذائی و کشاورزی و به ویژه صنعت دامداری و تولید گوشت اعمال کند .

بئاتریس لورنزین در خاتمه سخنان خود افزود : اقدامات ما در سه سال گذشته سبب شده است تا میزان مصرف آنتی بیوتیک 30 درصد کاهش یابد ولی این میزان هنوز کافی نیست .

با توجه به اشاره وزیر بهداشت ایتالیا به تحقیقات انجام شده در انگلستان در زمینه مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ، خبرگزاری سینا اقدام به جستجو و تهیه خلاصه گزارش این پژوهش ها کرده است که در متن اصلی خبر ذکر نشده است . خلاصه نتایج  این تحقیقات به شرح زیر است :

گزارش های جدید پژوهشگران در انگلستان ، نشان می دهد که آمار مرگ بر اثر باکتری ها یا میکروب های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها تا سال 2050 بیشتر از سرطان خواهد بود.

در حال حاضر مرگ و میر به علت مقاومت به آنتی بیوتیک ها Antibiotic resistance (AMR) در حدود هفتصد هزار نفر در سال برآورد می شود که این رقم تا سال 2050 ممکن است به ده میلیون نفر در سال افزایش پیدا کند . قابل ذکر است که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها باعث شده است تا استفاده از این داروها در درمان های پزشکی مانند تعویض مفصل ، بخش سزارین ، شیمی درمانی و عمل جراحی پیوند ، رد شود .

بر اساس گزارشی که جیم اونیل (Jim O'Neill) اقتصاد دان بریتانیایی ارائه داده است ، مقاومت به آنتی بیوتیک ها (AMRs) در آینده ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد . بر اساس این پژوهش ها تخمین زده می شود که ظهور باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در حدود صد هزار میلیارد دلار در سطح جهانی هزینه خواهد برداشت . او در این گزارش یادآور شده است که به تاخیر انداختن این پدیده برای تنها ده سال از حال حاضر تا سال 2050 ، می تواند 65 تریلیون دلار امریکا در سطح جهانی ذخیره ایجاد کند .

لازم به ذکر است که برخی از کشورهای آفریقایی در حال حاضر برای مقابله با عفونت و بیماری در تلاش هستند که با توجه به کم اثر شدن داروها این مساله بسیار سخت شده است . بر اساس تحقیقات انجام شده تنها  در کشور نیجریه تا سال 2050 بیش از یک چهارم مرگ ها در اثر مقاومت باکتری ها در برابر داروها خواهد بود .

پژوهش ها و مطالعات جدید همچنین  نشان می دهد که بهترین برنامه برای جلوگیری از وقوع این حادثه ، ساخت و توسعه داروهای جدید برای از بین بردن باکتری ها است ، در حالی که باعث مقاومت سازی نشود . این عمل تنها با بررسی و مطالعه بیشتر آنتی بیوتیک ها و کشف راه حلی برای مقابله با مقاومت در برابر باکتری ها انجام پذیر خواهد بود .

مقامات بریتانیایی و امریکایی معتقد هستند که جهان به مرحله ای رسیده است که نیاز مقابله با افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در آن به طور جدی حس می شود . نادیده گرفتن و چشم پوشی کردن این مساله تاوان سختی را بر دوش مردم سراسر دنیا برجای خواهد گذاشت .

لازم به ذکر است که در سال جاری ، سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک " تهدید بزرگ جهانی " نام برده است . این سازمان که وابسته به سازمان ملل متحد است با بررسی آمار مربوط به 114 کشور ، از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داده است . سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که جهان وارد دوره ای شده است که عفونت‌های ساده‌ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بوده اند ، در حال حاضر کشنده هستند .

در همین زمینه دکتر دیوید برونیاتووسکی David Broniatowski  از دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرد که در حقیقت بیمارانی که به مصرف غیر ضروری و خودسرانه آنتی یوتیک ها دست می زنند ، در ظاهر مشکلی نخواهند داشت و حتی بهبود موقتی نیز پیدا خواهند کرد . او در ادامه اظهار تعجب کرد که نیمی از بیمارانی که محققان به بررسی آنها پرداخته اند ، از این مساله اطلاع داشتند که آنتی بیوتیک ها بر آنها اثر چندانی نداشته اما تمایل بسیاری مصرف آنها نشان می دهند .

این تیم پژوهشی 113 بیمار را در یکی از بیمارستان ها برای مصرف و اثر آنتی بیوتیک ها مورد آزمایش و بررسی قرار دادند . این محققان دریافتند که بیشتر بیماران تصور غلطی از آنتی بیوتیک ها دارند و با اینکه می دانند آنتی بیوتیک ها عفونت ویروسی بدن آنها را بهبود نخواهد بخشید اما خواستار استفاده و مصرف آنها هستند . این بیماران معتقد هستند مصرف این آنتی بیوتیک ها موجب می شود تا وضعیت آنها وخیم تر نشود در حالی که از عواقب و اثرات ناشی از مصرف غیر ضروری آن باخبر نیستند و این مساله که آنتی بیوتیک ها از وخامت بیماری جلوگیری می کنند احساس رضایتی در آنها ایجاد می کند .

این مساله دارای اهمیت بسیاری است که بدانیم ، تصور عموم مردم از آنتی بیوتیک ها چیست و کارکرد آن چگونه است ؟ در واقع آنتی بیوتیک ها مولکول های کوچکی ( 100 بار کوچک تر از یک مولکول آب ) هستند که قادر به تداخل با فرآیندهای طبیعی باکتری ها بوده و آن ها را از بین می برند . آنها یک گروه یا طبقه ای از داروها هستند که مورد استفاده درمان عفونت هایی مانند سل ، ذات الریه باکتریایی ، گلو درد ، عفونت ادراری (UTI) و عفونت های دیگر که به علت باکتری ها ایجاد می شود ، قرار می گیرند .

تحقیقات جدید انجام شده در این زمینه و نتایج آن در مجله Medical Decision Making به چاپ رسیده است .