تاکنون جزییات بودجه پژوهشی سال 96 ابلاغ نشده است

دکتر وحید احمدی امروز در نشست خبری که در وزارت علوم برگزارشد ، با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها درخصوص اجرای قانون اختصاص یک درصد از اعتبارات به امر پژوهش گفت: برای این منظور آیین‌نامه اجرایی، تدوین و برای تعیین نهایی به رئیس‌جمهور ارسال شده است؛ ولی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشکالی بر این آیین‌نامه وارد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این سازمان اشکال وارد شده به این آیین‌نامه را بازپس گرفت، ادامه داد: ولی تاکنون این آیین‌نامه ابلاغ نشده است؛ از این رو اجرای قانون یک درصد متوقف شده است تا این آیین‌نامه تعیین‌تکلیف شود.

وی ابراز امیدواری کرد که آیین‌نامه قانون یک درصد به زودی به امضای رئیس‌جمهور برسد.

سطح آمادگی فناوری محصولات رتبه بندی می شود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بااشاره به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری امسال نیز گفت: سطح آمادگی فناوری محصولات حاضر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری امسال را استانداردسازی و بین 1 تا 9، رتبه بندی کنیم.

وی افزود: در سامانه ایران تک هاب یک بخش را برای سامانه جامع سطح آمادگی فناوری (TRL) برای ثبت، تصدیق، طبقه بندی، رتبه بندی، تعیین سطح آمادگی و معرفی فناوری ها به سرمایه گذاران و مشتریان اختصاص دادیم و محصولات مختلف در این سامانه براساس شاخص ها و امتیازاتی که به دست می آورند، یک شناسه TRL دریافت می کنند که براساس آن، سطح فناوری و همچنین میزان آمادگی آنها برای ورود به صنعت و فرآیند تجاری سازی مشخص خواهند شد.

وی هدف از تعیین سطح فناوری را افزایش سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات فناوران، فناوری ها و سرمایه گذاران و تصدیق و رتبه بندی آنها جهت بهبود و توسعه سرمایه گذاری در حوزه های دانش بنیان عنوان کرد.

پیش بینی حجم قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده بالغ بر 100 میلیارد تومان است

دکتر احمدی با اشاره به قراردادهای امضاشده در هفته پژوهش سال گذشته افزود: در هفته پژوهش سال گذشته حجم قراردادهای تولید و فروش محصولات فناوری 29 میلیارد تومان و حجم قراردادهای فروش و انتقال دانش فنی 315 میلیون تومان بوده است.

وی مبلغ کل قراردادهای سال 94 را 41.4 میلیارد ریال (310 هزار دلار) ذکر کرد و یادآور شد: در هفته پژوهش امسال پیش‌بینی می‌شود که حجم قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده بالغ بر 100 میلیارد تومان شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارش آماری درخصوص عملکرد سال‌های گذشته هفته پژوهش و فناوری ادامه داد: تعداد قراردادهای منعقد شده در هفته پژوهش سال 93، 18 قرارداد و این تعداد در سال 94، 29 قرارداد بوده است. حجم قراردادها در سال 93 حدود 230 میلیارد ریال و در سال 94 بالغ بر 41.4 میلیارد ریال بوده است.

همچنین دکتر احمدی افزود: در هفته پژوهش امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از 40 فناوری رونمایی شود. تعداد رونمایی‌های هفته پژوهش سال 93 یک مورد و در سال 94 حدود 16 مورد بوده است.

تجلیل از پژوهشگران در هفته پژوهش

وی با بیان اینکه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر به موضوع تاثیرگذاری طرح های پژوهشی توجه شده است، گفت: تنها داشتن مقاله و طرح مورد توجه نبوده بلکه افراد برگزیده دارای طرح های تاثیرگذار در جامعه و کشور بوده اند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: از میان ۲۰۰ پرونده رسیده به وزارت علوم در مجموع ۱۵ پژوهشگر برگزیده و ۵ فناور برتر تعیین شده اند که در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده در دانشگاه شهید بهشتی این افراد معرفی می شوند.

احمدی با اشاره به برنامه های استانی هفته پژوهش نیز گفت: برنامه های استانی با مسئولیت استانداران و دبیری دانشگاه های مادر از امروز آغاز شده و در پایان نیز از سه استاندار و سه دبیر استانی برگزیده در حوزه پژوهش تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ایده های برتر در هفته پژوهش نیز افزود: ۳ هزار و ۶۰۰ ایده تقاضای شرکت در این جشنواره داشتند که در بررسی های اولیه ۲۰۰ ایده انتخاب و در نهایت ۵ ایده برگزیده خواهد شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: ایده های برگزیده در این جشنواره تبدیل به هسته های فناوری می شوند و بعد از آن در مراکز رشد مستقر می شوند که  ایده های برگزیده سال گذشته نیز در حال حاضر در مراکز رشد مستقر شدند.

وی، شعار هفته پژوهش و فناوری سال 95 را «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی» ذکر کرد و همچنین به نامگذاری روزهای هفته پژوهش از 21 تا 27 آذرماه به ترتیب با عنوان های 'پژوهش، فناوری و مدرسه'، 'پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین' ، 'پژوهش، فناوری و صنعت'، 'پژوهش، فناوری؛ اقدام و عمل' ، 'پژوهش، فناوری و حامیان پژوهش' ، 'ایده برتر، سرمایه ملی' و ''پژوهش، فناوری و حوزه و دانشگاه' اشاره کرد. همچنین طبق برنامه زمانی پیش بینی شده، جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی، روز یکشنبه 21 آذرماه در دبیرستان پسرانه دکتر شریعتی تهران برگزار می شود و دانشگاه شهید بهشتی نیز روز سه شنبه، 23 آذرماه میزبان هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور و همچنین دوازدهمین جشنواره ایده های برتر و استارتاپ های دانشگاهی خواهد بود. هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار نیز روز چهارشنبه، 24 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش خواهد یافت و تا 28 اذرماه ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا