استانداردی برای نام‌ ستاره‌ها

اتحادیه بین‌المللی نجوم که عالی‌ترین نهاد تصمیم گیر درباره مسائل حوزه ستاره‌شناسی در جهان است، در ماه می سال 2016 کمیته‌ای را تاسیس کرد تا به بررسی نام‌های ستاره‌ها بپردازد و فهرستی رسمی از نام‌های رایج را تهیه کند.

این گروه که به نام کارگروه نام‌های ستاره‌ای (WGSN) معروف است، از گروهی از ستاره‌شناسان، مورخان نجوم و متخصصان ستاره‌شناسی فرهنگی تشکیل شده است و هدف آن بررسی و ارائه پیشنهادهای رسمی برای نام‌های محاوره‌ای ستاره‌ای است که سال‌های طولانی است از سوی مردم در نقاط مختلف جهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گروه وظیفه دارد تا با مراجعه و بررسی متون تاریخی و سنت‌های فرهنگ‌های مختلف، نام‌های خاص ستاره‌ها را استخراج کرده و گویش و نگارش آن‌ها را یکسان نماید.

این کارگروه که از دل گروه «سی» اتحادیه (آموزش، ترویج و میراث) شکل گرفته است پس از 6 ماه فعالیت نخستین فهرست از نام‌های مصوب خود را منتشر کرده است.

اگرچه روش‌های رایجی برای نامگذاری علمی ستاره‌ها وجود دارد اما بسیاری از ستاره‌ها دارای نام‌های خاصی هستند که از فرهنگ‌های مختلف ریشه گرفته و در طول سال‌ها به حیات خود ادامه داده‌اند و اکنون این کارگروه قصد دارد تا این نام‌ها را به شکل استاندارد تبدیل کند.

ضرورت تهیه چنین فهرستی به خصوص پس از آن مطرح شد که اتحادیه جهانی نجوم مسولیت نامگذاری سیاره‌های فراخورشید و ستاره‌های میزبان آن‌ها را بر عهده گرفته بود.

برای مشاهده این فهرست اولیه می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید.

 

پوریا ناظمی/ روزنامه نگار علم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا