نگاه به گردشگری معلولان نگاهی مبتنی بر نیاز جامعه است

شعار روز جهانی گردشگری سال 2016«گردشگری برای همه، همه برای گردشگری» بود .شعاری که با لبخند تلخ معلولان کشورمان روبه رو است چراکه وقتی صحبت از سفر می‌شود سنگ بزرگی به نام معلولیت جلوی پایشان وجود دارد.

طبق آمار سازمان ملل 8 تا 10 درصد هر جامعه ای را معلولان تشکیل می‌دهند که به لحاظ استفاده از تجهیزات و امکانات ویژه برای مسافرتشان نیازهای خاصی دارند اما متاسفانه در ایران خبری از آن نیست.درست است که گردشگری صنعت رونق یافته ای است اما گردشگری معلولان، صنعت دیرپا و مغفول مانده‌ای است که در هیاهوی شهرنشینی و مدرنیته، رنگ‌باخته و هرروز در هزارتوی مشکلات گم می‌شود.

در این زمینه بد نیست بدانیم بسیاری از کشورهای توسعه یافته در صنعت گردشگری معلولان سرمایه گذاری زیادی کرده‌اند ، شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند و بسیاری از زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران معلول در شهرهایشان مهیا است، مثل شهر وین که به دلیل سرمایه گذاری های دقیق و منطقی برای حضور معلولان در آن لقب «شهر بدون مانع» را به خود گرفته است.

محمد اسماعیل شیخ قرایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس دراین خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: در بحث گردشگری، معلولان مشکلات بسیاری دارند به خصوص زیرساخت‌های گردشگری تخصصی، اولین مشکل آنهاست .دومین مشکل بسیار پیش پا افتاده برای معلولان این است که در تمام مسیرهای گردشگری پمپ بنزین‌ها نیز  فاقد سرویس بهداشتی برای معلولان است و فروشگاه ها نیز امکاناتی برای این قشر ندارند.

وی افزود: متاسفانه تا سال گذشته در سیستم حمل و نقل هوایی مان نیز هیچ امکاناتی برای معلولان و سالمندان در نظر گرفته نشده بود .هرچند طی مکاتباتی توانستیم دستورالعمل ارائه امکانات در سفرهای هوایی را برای این گروه دریافت کنیم اما متاسفانه تا امروز هیچ گونه ارائه خدماتی در این زمینه وجود ندرد.

قرایی خاطرنشان کرد: وظیفه انجمن ما شناسایی این مشکلات و ارائه راهکارهایی است که مسئولان باید آنرا اجرایی کنند. اینها کارهایی است که میتوان با کمترین هزینه سرمایه گذاری انجام شوند، بهتر است بگوییم هدف ما در ارائه این راهکارها علاوه بر کمک به معلولین پیشگیری از معلولیت افراد در معرض آسیب است.

وی عنوان کرد: ما در بحث گردشگری چند منظوره عمل می‌کنیم.به این صورت که اول: آموزش زندگی برای فرد را قائل میشویم(خود باوری) دوم: آموزش خانواده و معلول (پذیرش فرد معلول توسط خانواده) را مدنظر قرار میدهیم و سوم :آموزش بحث مهارت های زندگی و همچنین کلیه آموزشهای ورزشی و بازی های فکری سنتی را دیده و برایشان اهمیت قائلیم.همچنین در خصوص موسیقی نیز موسیقی محلی را ارج مینهیم و نگاهمان ارتقای سلامت روانی فرد معلول و توانمند سازی اوست.

قرایی افزود: نگاه ما به گردشگری معلولان نگاه توانبخشی مبتنی بر جامعه است و زیرساختها و فضای جامعه برای ما اهمیت بسزایی دارد. متاسفانه در این حوزه عرضه و تقاضا برابر نیست و مشکلات ما در این خصوص بسیار است.

مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس گفت: متاسفانه میراث فرهنگی رسالتی که در ارتباط با معلولان داشته ، را به خوبی انجام نداده است.درحالی که استفاده خوب از نظرات معلولان میتواند راهگشا باشد. همه اینها در حالی است که گذاشتن رمپ با قابلیت جابجایی، هیچ اثر تاریخی را خدشه دار نمی‌کند. باز کردن راه‌بند عبور موتورسوارها آن هم برای زمانی که معلولان می‌خواهند تردد کنند، به طور موقت سخت نیست. نوشتن اطلاعات بیشتر برای اشیای موزه‌ای ،ناشنوایان را محتاج به شنیدن و انتقال اطلاعات راهنمایان موزه‌ای نمی‌کند. نابینایان با استفاده از متون بریل خودشان می‌توانند اطلاعاتی از جاذبه های گردشگری به دست بیاورند. بسیاری از این کارها نه هزینه دارد و نه کار غیر قابل انجامی است. فقط کمی تدبیر می خواهد.

وی با اشاره به برگزاری استارتاپ نخستین کسب و کارهای نوین گردشگری در فضای مجازی توسط دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: متاسفانه تا به امروز در این زمینه سرمایه گذاری نه از سوی دولت و نه از سوی بخش خصوصی انجام نشده است اما امید است با وجود چنین استارتاپ هایی، گردشگری معلولان و به خصوص پاراتورها مورد حمایت بیشتری قرار گیرند و سرمایه گذاران را به سوی خود جذب کند تا بتوانیم بگوییم که جایگاه ویژه معلولان در گردشگری نیز دارای سوددهی است و ارزش سرمایه گذاری دارد.

محمد اسماعیل شیخ قرایی عنوان کرد: این گردهمایی یک رویکرد اجتماعی و بکر است که میتواند از منظر علمی به موضوع گردشگری معلولان نگاه ویژه ای داشته باشد.از سوی دیگر به بهانه این رویداد علمی دانشجویان و اساتید در برنامه نویسی هایشان میتوانند نگاه دیگری به بحث معلولان پیدا کنند تا در زمینه فعالیتهای بعدی شان به این قشر توجه بیشتری داشته باشند. همچنین از آنجاکه اعتماد سرمایه گذار به دانشگاه و مراکز علمی بیشتر است جذب سرمایه از طریق این استارتاپ ها میتواند بهتر انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا