تصفیه ارزان فاضلاب با جلبک های چند منظوره

به گزارش مهر، در حال حاضر از جلبکها به عنوان منبعی مهم و ارزشمند جهت تولید سوخت های زیستی یاد می شود اما آنها کاربردهای دیگری نیز دارند. استفاده به عنوان مکمل های غذایی و حتی عنصری مهم در صنایع تولید لوازم آرایشی از جمله کاربردهای دیگر این ساختارهای طبیعی به شمار می آیند.

در فرآیند پرورش تجاری جلبکها از کودهای شیمیایی نیز استفاده می شود که البته این فرآیند با صرف هزینه های اضافی همراه است. اکنون گروهی از محققان دانشگاه رایس آمریکا راههایی را برای پرورش جلبکها در فاضلاب شهری جستجو می کنند. نکته مهم اینجاست که فاضلاب شهری به طور بالقوه غنی از کودهای شیمیایی ارزان است و از آن گذشته رشد جلبکها در چنین محیطی به تصفیه فاضلاب کمک زیادی می کند.

محققان این دانشگاه زنجیره های مختلفی از جلبک های غنی از روغن را در مخازن روباز حاوی فاضلاب شهری هوستون پرورش می دهند.

آنها دریافته اند رسوبات و لجنی که در چنین فاضلابی وجود دارد حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر است که برای رشد و تکثیر و عملکرد هرچه بهتر جلبکها بسیار مثمرثمر است.

محققان دریافتند پس از یک بازه زمانی 14 هفته ای، نه تنها جلبکها همچنان با طراوت هستند بلکه بیش از 90 درصد نیترات و 50 درصد فسفر فاضلاب را مصرف کرده اند که بدین ترتیب فرآیند تصفیه سازی آن به مراتب راحت تر و کم هزینه تر از قبل می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا