بی توجهی به آلرژی ، میزبانی از آسم

براساس یک آمار ، اکنون یک چهارم مردم دنیا و حدود 10 درصد مردم ایران از انواع آلرژی رنج می برند . پزشکان تنها راه درمان این بیماری پرشیوع را پیشگیری و کنترل می دانند، زیرا درمان نکردن این بیماری به ظاهر کم اهمیت می تواند منجر به بروز و ماندگاری بیماری آسم در تمام دوران زندگی شود.

یکی از انواع آلرژی ها (حساسیت)، آلرژی بهاری است که با آغاز فصل بهار و گرده افشانی گل ها و درختان علایم آن در افراد ظهور می یابد.

به گفته پزشکان، آلرژی نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن است و در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی بروز می یابد. 

آلرژی بیشتر به صورت مشکلات تنفسی، چشمی و پوستی ظاهر می شود که هر کدام از آنها علایم خاص خود را دارد.

آلرژی فصلی در بهار، تابستان و پاییز بروز می کند و علایم آن که بیشتر شامل آبریزش بینی و عطسه است، شباهت زیادی به علایم سرماخوردگی دارد. 

دکتر مهرناز مصداقی متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا در این مورد این بیماری توضیح داد: آلرژی فصلی در فصول مختلف بروز می کند اما عمده ترین آن در فصل بهار، تابستان و پاییز است؛ آلرژی همچنین می تواند در سنین مختلف از کودکی، نوجوانی و حتی بزرگسالی بروز یابد. 

وی افزود: افرادی به آلرژی مبتلا می شوند که زمینه ژنتیکی آلرژی در آنها وجود داشته باشد، این افراد در صورتی که در معرض عوامل آلرژی زا قرار گیرند، به آلرژی مبتلا می شوند. 

مصداقی ادامه داد: آلرژی در سنین مختلف علایم مختلفی دارد؛ در کودکی به صورت آلرژی های پوستی یا غذایی خود را نشان می دهد و در بزرگسالی به آلرژی تنفسی تبدیل می شود.

وی گفت: آلرژی های دوران بزرگسالی به دو صورت آلرژی سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی بروز می یابد؛ آلرژی سیستم تنفسی فوقانی شامل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه، اشک ریزش و خارش و قرمزی چشم است و آلرژی سیستم تنفسی تحتانی شامل سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است.

مصداقی با بیان اینکه آلرژی های فصلی در فصول مختلف به دلایل مختلف بروز می کند، ادامه داد: آلرژی های فصل بهار به دلیل گرده افشانی گیاهان، در تابستان به دلیل گرده های چمن ها و در فصل پاییز به دلیل گرده افشانی درختچه ها بروز می کند. 

وی اظهار کرد: در شرایط محیطی و مناطق مختلف، گیاهان آلرژی زا نیز متفاوت هستند بر این اساس افرادی که دارای زمینه های ژنتیکی هستند، در سنین مختلف به آلرژی مبتلا می شوند. 

** علایم آلرژی های بهاری 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشی شهید بهشتی گفت: آلرژی بهاری دارای علایم ظاهری مانند عطسه های پیاپی، سرفه های خشک، قرمزی چشم ها، آبریزش و اشک ریزش از جمله علایم آلرژی های بهاری است. 

مصداقی افزود: آلرژی های بهاری علاوه بر علایم ظاهری، به دلیل گرفتگی بینی و تنفس دهانی سبب بروز اختلالات خواب در مبتلایان نیز می شود؛ به همین دلیل این افراد با مشکلات اجتماعی و خانوادگی و همچنین مشکلات شغلی و تحصیلی مواجه می شوند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کنترل نکردن آلرژی می تواند منجر به آلرژی تنفسی شدید یا بیماری آسم شود به ویژه در کودکان مبتلا به آلرژی کنترل نشدن عوامل آلرژی زا منجر به بروز بیماری های شدیدتر تنفسی در سنین بالاتر می شود. 

** راه های پیشگیری از بروز آلرژی 

متخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی اظهار کرد: بهترین راه برای مقابله با آلرژی، پیشگیری از بروز آن از طریق دوری کردن از عوامل ایجاد کننده آلرژی است. 

مصداقی توضیح داد: اولین اقدامی که در این زمینه می توان انجام داد، شست و شوی سه تا چهار بار بینی با سرم فیزیولوژی یا آب نمک در طول روز است؛ به این طریق گرده های گیاهان به عنوان عوامل ایجاد کننده آلرژی شسته و از بین می رود. 

وی افزود: همچنین استحمام به ویژه پیش از خواب و تعویض لباس ها پس از ورود به منزل می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. 

مصداقی اظهار کرد: مبتلایان به آلرژی باید درها و پنجره های منزل را ببندند، هنگامی که در خودرو قرار دارند شیشه ها را پایین ندهند و هنگامی که در خارج از خانه قرار دارند، از ماسک استفاده کنند. همچنین نباید گل، درخت یا حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و پرندگان را در خانه نگهداری کنند. 

مصداقی گفت: در روزهایی که هوا خشک است و باد می وزد، گرده های گیاهان بیشتر در هوا منتشر می شود، بنابراین مبتلایان به آلرژی در این روزها بهتر است از منزل خارج نشوند. 

متخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی اظهار کرد: افرادی که سال ها است به آلرژی فصلی مبتلا هستند، بهتر است دو هفته پیش از شروع فصل تحت نظر پزشک از داروهای مخصوص کنترل آلرژی استفاده کنند. 

** آلرژی درمان قطعی ندارد 

مصداقی اظهار کرد: آلرژی درمان قطعی ندارد و تنها می توان آن را با روش های پیشگیرانه کنترل کرد و شدت آن را کاهش داد. 

وی گفت: افرادی که مبتلا به آلرژی های بسیار شدیدی هستند و روش های درمانی معمول منجر به درمان آنها نشده و بیماری در زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها تاثیر منفی گذاشته است، تحت نظر پزشک می توانند از واکسن های آلرژی به نام ایمونوتراپی استفاده کنند. 

مصداقی با تاکید بر اینکه این روش درمانی نیز قطعی نیست و تا حدی می تواند درمان کننده باشد، افزود: بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بروز آلرژی، دوری از آلرژن ها و رعایت کردن موارد پیشگیرانه است. 

** تشخیص آلرژی 

مصداقی گفت: آلرژی ها را می توان از دو طریق آزمایش پوست یا آزمایش خون مورد بررسی قرار داد؛ از طریق این آزمایش ها متخصصان ایمونولوژی، آسم و آلرژی می توانند تشخیص دهند که بیمار به چه موادی حساسیت دارد و بر اساس آن روش های درمانی را درپیش گیرند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا