قابلیت رایانه ای کوچکتر از دانه برنج؛از تزریق به بدن تا کشف حفره های نفتی

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی تک (tech)، این رایانه که Michigan Micro Mote نامیده می شود، تنها به ابعاد دو میلی متر است. این رایانه می تواند عکس بگیرد و درجه حرارت بدن و فشار خون را نیز ثبت کند.

محققان قصد دارند تا از این رایانه در کاربردهای متفاوت از پزشکی گرفته تا اهداف صنعتی استفاده کنند. اندازه کوچک این رایانه به کاربران اجازه می دهد تا با تزریق آن به بدن، نوار قلب بگیرند و درجه حرارت بدن و فشار خون را اندازه بگیرند.

از سوی دیگر این رایانه مورد توجه صنعت نفت نیز قرار دارد. این رایانه را می توان در چاه های نفت وارد و از آن برای شناسایی نواحی نفتی استفاده کرد.

این رایانه دارای سلول های خورشیدی است که انرژی باتری خود را با نور محیط تامین می کند؛ با این حال این رایانه کاملا از نور طبیعی خورشید شارژ نمی شود و می تواند از روشنایی اتاق های داخل خانه که فاقد نور طبیعی خورشید هستند، نیز استفاده می کند.

این رایانه صفحه کلید، ماوس و صفحه نمایش ندارد و برنامه ریزی و شارژ سیستم از طریق نور انجام می شود.

با انعکاس نور در فرکانس بالا، امکان ارسال اطلاعات به رایانه فراهم می شود و از طریق فرکانس های رادیویی اطلاعات را پردازش و به رایانه دیگر ارسال می کند.

پردازشگر به کار رفته در این رایانه تنها 915 در 915 میکرو متر بوده که با حداقل مصرف انرژی کار می کند؛ میزان مصرف انرژی این سیستم به طور شگفت انگیزی پایین بوده و این رقم در حدود یک میلیون بار کمتر از تلفن های همراه معمولی است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا