چه عواملی «کیفیت زندگی کاری» پرستاران را ارتقا می بخشد؟

«کیفیت زندگی کاری» مفهوم  بسیار مهمی است که با عوامل مدیریتی و انسانی زیادی ارتباط دارد. با توجه به این‌که پرستاران بیشترین تعداد نیروی انسانی در سازمان‌های بهداشتی هستند، ارزیابی کیفیت زندگی کاری آنان و عوامل پیشگویی‌کننده آن برای افزایش بهره‌وری سازمانی و دیگر پیامدهای کاری الزامی است.

در این راستا و با توجه به شرایط ویژه پرستاران در اتاق عمل، مطالعه ای علمی پژوهشی به منظور تعیین عوامل پیش بینی کننده کیفیت زندگی کاری در پرستاران اتاق عمل توسط محققینی از دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و گیلان انجام گردیده است.

پرستاران، بیشترین تعداد نیروی انسانی در سازمان‌های بهداشتی هستند، لذا ارزیابی کیفیت زندگی کاری آنان و عوامل پیشگویی‌کننده آن برای افزایش بهره‌وری سازمانی و دیگر پیامدهای کاری الزامی است.

در این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی که در مراکز آموزشی درمانی شهرتبریز انجام شده، جامعه‌ی پژوهشی شامل پرستاران شاغل در اتاق عمل بوده که به صورت خوشه‌ای نمونه‌گیری شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی کاری Sirgy بود که پس از تعیین روایی و پایایی استفاده شد. این ابزار، کیفیت زندگی کاری را از هفت بعد شامل نیازهای بهداشتی و ایمنی، اقتصادی و خانوادگی، اجتماعی، عزت نفس، خود شکوفایی، دانش و نیازهای زیباشناختی می‌سنجد.

نتایج حاصله از این مطالعه که از 147 پرسشنامه به دست آمده، نشان می دهد که میانگین کیفیت زندگی کاری 44.65 بوده است. درد ماهیچه‌ای، ورزش روزانه و رضایت شغلی با کیفیت زندگی کاری ارتباط معنی‌داری داشتند. ورزش روزانه و رضایت شغلی نیز توانستند 19.7 درصد تغییر واریانس کیفیت زندگی کاری را پیشگویی کنند.

با توجه به این نتایج که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در «مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان» به چاپ رسیده است، به نظر می رسد توجه و تسهیل شرایط ورزش روزانه، اصلاح مشکلات ارگونومیکی و بهبود رضایت شغلی پرستاران به ویژه پرستاران شاغل در اتاق عمل می تواند در جهت بهبود «کیفیت زندگی کاری» آنان نقش ویژه ای داشته باشد و لذا توجه به این موارد توسط مسئولین ضرورت زیادی دارد.

 

منبع: عبداله زاده، ف. و همکاران. 1395. عوامل پیشگویی‌کننده کیفیت زندگی کاری در پرستاران اتاق عمل. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 25(99): 68-57.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا