ماشین ظرفشویی، مقصر جدید آلرژی کودکان

پژوهشگران سوئدی دریافتند احتمال ابتلای کودکانی که در منزل آنها ظرف ها به جای ماشین ظرفشویی با دست شسته می شود حدود ۴۰ درصد کمتر است. گمان می رود دست ها به اندازه ماشین ظرفشویی در تمیز کردن ظرف ها موفق نیستند. این نکته برخلاف آنچه به نظر می رسد یک مزیت به شمار می رود؛ زیرا وقتی اعضای خانواده در معرض باکتری های بیشتر قرار می گیرند، بدن آنها در مقابل آلرژی ها مقاوم می شود.

پژوهشگران حوزه سلامت معتقدند تماس بیشتر با باکتری ها در سال های اولیه زندگی، دستگاه ایمنی بدن کودکان را تحریک می کند و این تحریک موجب کاهش ابتلای کودکان به آلرژی می شود. نوع شیوه زندگی و این که در نهایت ظرف ها چقدر تمیز خواهند بود به عوامل مختلفی بستگی دارد. درآمد پایین، داشتن خواهر و برادرهای بزرگ تر، زندگی در مکان های شلوغ و بزرگ شدن در کشورهای در حال توسعه از جمله عواملی هستند که کودک را در معرض باکتری های بیشتر قرار می دهند و به این ترتیب او را در برابر آلرژی ها مصون نگه می دارند.

در این مطالعه، پژوهشگران هزار کودک را که در دو منطقه مختلف در سوئد زندگی می کردند مورد بررسی قرار دادند. والدین پرسش نامه هایی دریافت کردند که از آنها می پرسید آیا کودک هفت تا هشت ساله شان اگزما، آسم یا آلرژی های فصلی دارد. آنها همچنین باید مشخص می کردند در منزلشان ظرف ها به چه طریقی شسته می شود. در قسمت دیگری از پرسش نامه والدین باید پاسخ می دادند که کودکشان هر چند وقت یک بار از غذاهای حاوی مخمر یا محصولات تازه کشاورزی استفاده می کند. نتایج نشان داد از میان کودکانی که والدین آنها ظرف ها را با دست می شستند، میزان ابتلا به آلرژی حتی کمتر از آنهایی بود که از غذاهای حاوی مخمر یا محصولات تازه کشاورزی استفاده می کردند.

براساس فرضیه بهداشت، هر چه کودک در سال های اولیه زندگی بیشتر با باکتری ها در تماس باشد، سیستم ایمنی بدن او در برابر آلرژی ها مقاوم تر خواهد شد. مساله اینجاست که این اتفاق زمانی تاثیرگذار خواهد بود که پیش از شش ماهگی اتفاق بیفتد، اما یک نوزاد شش ماهه چون بیشتر از سینه مادر تغذیه می کند تماس چندانی با ظرف و ظروف آشپزخانه ندارد. پژوهشگران یادآور می شوند با وجود جذابیت یافته های فوق، هنوز خیلی زود است که بخواهیم ظرف شستن با دست را به عنوان یک راهکار ساده برای پیشگیری و مقابله با آلرژی توصیه کنیم.