رتبه چهارم ایران در میان کشورهای غرب آسیا

براساس آخرین رتبه بندی نمایه نیچر که مربوط به سپتامبر 2015 تا 31  آگوست 2016 است،  ایران با 208 مقاله علمی در رتبه چهارم کشورهای منطقه آسیای غربی قرار گرفته است.

براین اساس، در بین سازمان ها و موسسات ایرانی، پژوهشگاه دانش های بنیادی در رتبه نخست قرار گرفته و دانشگاه‌های تهران و  صنعتی اصفهان به ترتیب در رتبه های دوم و سوم موسسات برتر کشور در نمایه نیچر قرار گرفته‌اند. همچنین براساس حوزه موضوعی این نمایه، علوم فیزیک بیشترین فراوانی را در میان سایر حوزه های موضوعی این رتبه‌بندی به خود اختصاص داده است.

بنا بر این گزارش مقاله « ISG15 deficiency and increased viral resistance in humans but not mice» در حوزه علوم زیستی براساس نمره آلتمتریکس به عنوان مقاله برتر ایران مشخص شده که با مشارکت 27 نویسنده از 5 کشور جهان و با همکاری سه محقق ایرانی با نام‌های داوود منصوری، پیام طبرسی و نهال منصوری از دانشگاه شهید بهشتی به نگارش درآمده و در مجله « Nature Communications » منتشر شده است.

هم‌چنین یک مقاله با عنوان The Synergistic Enhancement of Cloning Efficiency in Individualized Human Pluripotent Stem Cells by Peroxisome Proliferative-Activated Receptor-γ (PPARγ) Activation  and Rho-associated Kinase (ROCK) Inhibition  با مشارکت 8 نویسنده که 6 نفر از آن‌ها وابسته به جهاد دانشگاهی هستند به رشته تحریر درآمده است.

براساس رتبه بندی نمایه نیچر در میان کشورهای جهان، آمریکا ، چین و آلمان رتبه های اول تا سوم جهان را در اختیار دارند.

لازم به ذکر است نمایه نیچر پایگاهی از اطلاعات کتابشناختی مقالات گروهی از مجلات منتخب شامل 68 مجله است، که تلاش می‌کند تا شاخصی از خروجی اثرگذار تحقیق ارائه کند. شاخص‌های این نمایه شامل AC یعنی تعداد مقالات، FC سهم نسبی از مقالات در یک مقاله و WFC شاخص تعدیل شده بر اساس اندازه مقالات نجوم و اختر فیزیک است.