اطلس «مایکوباکتریوم» نوشته علی اکبر ولایتی به چاپ بین المللی رسید

مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری در سال جاری موفق به چاپ و انتشار کتاب Atlas of Mycobacterium tuberculosis توسط انتشارات الزویر «Academic press an imprint of Elsevier» شد.

این کتاب در شش فصل به رخدادهای متفاوت در سطوح سلولی و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که عامل اصلی بروز بیماری سل است، می پردازد و به همت دکتر علی اکبر ولایتی (رئیس پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری) و دکتر پریسا فرنیا (معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری) به چاپ رسیده است.

دکتر علی اکبر ولایتی درباره مطالب عنوان شده در این کتاب اظهار داشت: اطلاعات و دانسته ها تا به امروز مربوط به جنبه های اپیدمیولوژی، درمانی و ژنتیکی بوده است و برای اولین بار در این کتاب از ابتدای مرحله تقسیم سلولی تا مقاومت و نهفتگی میکروب شرح داده شده است.

وی افزود: به نظر می رسد این اولین باری باشد که کتابی از کشور ایران توسط انتشارات Academic press منتشر شده که نویسندگان آن صرفا ایرانی هستند.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری افزود: تمامی عکس ها ماحصل ۱۰ سال تلاش مداوم برای کشت و رشد میکروب در شرایط متفاوت و انجام مراحل مختلف فیزیولوژیک میکروب است که با استفاده از میکروسکوپ­های الکترونی، اسکنینگ و اتمی ثبت شده است.

ولایتی در مورد سرفصل های بخش های مختلف این کتاب گفت: این کتاب شامل ۶ فصل است که در فصل اول آن به دسته بندی و معرفی ویژگی های باکتری مایکوباکتریوم توبر کلوزیس اشاره شده است و در فصل دوم آناتومی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مورد بررسی قرارگرفته است.

وی افزود: در فصل سوم اشکال مختلف مایکوباکتریوم توبرکلوزیس شرح داده شده، در فصل چهارم انواع تقسیم­های سلولی مایکوباکتریوم به تفکیک طبقه بندی شده است، در فصل پنجم کتاب به مبحث مقاومت دارویی و در فصل آخر به نهفتگی میکروب در شرایط In-vivoو In-vitro به طور مفصل پرداخته است.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری یادآور شد: باتوجه به نوآوری مطالب ذکر شده به نام مؤلفین پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از جمله ثبت تغییرات در اندازه، شکل باکتری، نوع تقسیم و روش­های سازگاری در حالت­های مقاومت و نهفتگی) انتظار می رود بسترهای مناسب­تری برای درمان و یا پیشگیری این بیماری در سطح ملی و بین المللی فراهم شود.

انتشارات «Academic press an imprint of Elsevier» باتوجه به نوآوری و ابداع مطالب در زمینه شناخت میکروب سل به خصوص در زمانی که مقاومت­ های دارویی این میکروب مسئله مهم بهداشتی جهان است، به طور داوطلبانه و بعد از تایید توسط ۱۰ داور علمی بین المللی صاحب نظر در رشته مایکوباکتریولوژی، اقدام به چاپ بدون هزینه (رایگان) و همچنین پرداخت حق التشویق به مولفین کتاب کرده است.

از ۵۰۰۰ نسخه چاپ اولیه این کتاب، تعداد قابل ملاحظه ­ای پیش فروش شده است، به طوریکه امکان خرید تنها ۶۰ نسخه از کتاب برای مولفین وجود داشته است.