اطلس «مایکوباکتریوم» نوشته علی اکبر ولایتی به چاپ بین المللی رسید

 مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری در سال جاری موفق به چاپ و انتشار کتاب Atlas of Mycobacterium tuberculosis توسط انتشارات الزویر «Academic press an imprint of Elsevier» شد.

این کتاب در شش فصل به رخدادهای متفاوت در سطوح سلولی و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که عامل اصلی بروز بیماری سل است، می پردازد و به همت دکتر علی اکبر ولایتی (رئیس پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری) و دکتر پریسا فرنیا (معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری) به چاپ رسیده است.

دکتر علی اکبر ولایتی درباره مطالب عنوان شده در این کتاب اظهار داشت: اطلاعات و دانسته ها تا به امروز مربوط به جنبه های اپیدمیولوژی، درمانی و ژنتیکی بوده است و برای اولین بار در این کتاب از ابتدای مرحله تقسیم سلولی تا مقاومت و نهفتگی میکروب شرح داده شده است.

وی افزود: به نظر می رسد این اولین باری باشد که کتابی از کشور ایران توسط انتشارات Academic press منتشر شده که نویسندگان آن صرفا ایرانی هستند.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری افزود: تمامی عکس ها ماحصل ۱۰ سال تلاش مداوم برای کشت و رشد میکروب در شرایط متفاوت و انجام مراحل مختلف فیزیولوژیک میکروب است که با استفاده از میکروسکوپ­های الکترونی، اسکنینگ و اتمی ثبت شده است.

ولایتی در مورد سرفصل های بخش های مختلف این کتاب گفت: این کتاب شامل ۶ فصل است که در فصل اول آن به دسته بندی و معرفی ویژگی های باکتری مایکوباکتریوم توبر کلوزیس اشاره شده است و در فصل دوم آناتومی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مورد بررسی قرارگرفته است.

وی افزود: در فصل سوم اشکال مختلف مایکوباکتریوم توبرکلوزیس شرح داده شده، در فصل چهارم انواع تقسیم­های سلولی مایکوباکتریوم به تفکیک طبقه بندی شده است، در فصل پنجم کتاب به مبحث مقاومت دارویی و در فصل آخر به نهفتگی میکروب در شرایط In-vivoو In-vitro به طور مفصل پرداخته است.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی دکتر مسیح دانشوری یادآور شد: باتوجه به نوآوری مطالب ذکر شده به نام مؤلفین پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از جمله ثبت تغییرات در اندازه، شکل باکتری، نوع تقسیم و روش­های سازگاری در حالت­های مقاومت و نهفتگی) انتظار می رود بسترهای مناسب­تری برای درمان و یا پیشگیری این بیماری در سطح ملی و بین المللی فراهم شود.

انتشارات «Academic press an imprint of Elsevier» باتوجه به نوآوری و ابداع مطالب در زمینه شناخت میکروب سل به خصوص در زمانی که مقاومت­ های دارویی این میکروب مسئله مهم بهداشتی جهان است، به طور داوطلبانه و بعد از تایید توسط ۱۰ داور علمی بین المللی صاحب نظر در رشته مایکوباکتریولوژی، اقدام به چاپ بدون هزینه (رایگان) و همچنین پرداخت حق التشویق به مولفین کتاب کرده است.

از ۵۰۰۰ نسخه چاپ اولیه این کتاب، تعداد قابل ملاحظه ­ای پیش فروش شده است، به طوریکه امکان خرید تنها ۶۰ نسخه از کتاب برای مولفین وجود داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا