افزایش سن ازدواج از چالش های جمعیتی کشور

دکتر علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در اولین کنگره بین المللی ناباروری و باروری ایران اظهار کرد: تعداد فرزندانی که یک زن در دوران باروری می تواند به دنیا بیاورد، نرخ باروری کلی به حساب می آید. اگر تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری به دنیا بیاورد 2.1 باشد، جمعیت آن جامعه روبه افزایش است و اگر کمتر از این باشد نرخ رشد منفی دارد.

وی افزود: بین سال های 1395 تا 1366 نرخ باروری هر زن ایرانی بین 6 تا 7 فرزند بود که با شیب تندی در دهه ۷۰ کاهش یافت و به 1.8 فرزند رسید.
سیاری ادامه داد: در سال 1392 تعداد یک میلیون و 471 هزار نفر در کشور متولد شدند که این مساله نشان از رشد جمعیت کشور داشت.
وی با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و 570 هزار موالید داشتیم که اگر میزان مرگ و میر را از آن کم کنیم یک میلیون و 120 نفر به جمعیت کشور اضافه شدند، ادامه داد: درحال حاضر فاصله بین اولین فرزند و ازدواج 3 سال و نیم است و فاصله بین فرزند اول و دوم 4.5 است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تلاش برای رفع موانع ازدواج که برعهده سازمان های مربوطه به غیر از وزارت بهداشت است، بایدمورد توجه قرار گیرد.
سیاری افزود: وزارت بهداشت نیز برنامه هایی در زمینه تحکیم بنیان خانواده ها، افزایش نرخ باروری و پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر که مرتبط با این موضوع است، در دستور کار دارد.
وی درمورد برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: طبق این برنامه تلاش می شود که تا 10 سال آینده به میزان 25 درصد از مرگ های نابهنگام کاسته شود.
سیاری اظهار کرد: به طور کلی گرچه نرخ باروری کلی در دهه 70 کاهش یافت، در اواسط دهه 80 شیب تند کاهش باروری کم شد و در دهه 90 شیب آن متوقف شد و تا حدودی رو به افزایش گذاشت. اکنون نیز اگر از فرصت طلایی که در اختیار کشور است (25 درصد جامعه جوان هستند) به درستی استفاده شود، دغدغه ما و آیندگان از دوره سالمندی کاهش می یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا