تبدیل شیرابه به آب زراعی

اخیرا محققان دانشگاه صنعتی بابل موفق شدند نخستین تصفیه خانه شیرابه زباله کشور را با استفاده از فناوری نانو غشایی و فرایند فیلتراسیون ترکیبی بسازند؛ این تصفیه خانه قادر است شیرابه زباله را به آب زراعی و در صورت نیاز به آب شرب تبدیل کند.

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری سینا گفت و گویی اختصاصی با دکتر محسن جهانشاهی، دکترای مهندسی شیمی- نانو بیوتکنولوژی(ازدانشگاه بیرهنگام،انگلستان رئیس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی بابل، مدیرعامل شرکت نوین فناوران سبز درکا و مجری این طرح  انجام داد.

چه ضرورتی باعث شد تا شما به فکر نصب و راه اندازی این تصفیه خانه بیافتید؟

هم اکنون در  استان های شمالی کشور ما به شدت با دو مشکل زیست محیطی مواجه ایم؛ سطح آب در این استان ها بسیار بالاست و میزان زباله های این مناطق به دلیل سفرهای مردم در ایام تعطیلات فراوان است. از سوی دیگر روش مناسب و مساعدی هم برای امحا یا مدیریت زباله ها در کشور وجود ندارد. اغلب زباله به صورت کمپوست در آمده یا در زمین دفن می شوند. دفن این زباله می‌تواند آب های سطحی این منطقه را آلوده کند و مشکلات متعددی به بار آورد. اهمیت این مساله باعث شد تا ما به فکر ساخت این تصفیه خانه بیافتیم.

اجرای این طرح همراه با چه مزایایی است؟

با استفاده از سیستم تصفیه شیرابه می توان تمامی استاداردهای زیست محیطی را برآورد کرد و امکان تولید آب زراعی و شرب را تامین کرد. این تصفیه خانه قابل نصب و راه اندازی در هر نقطه کشور است و می تواند روزانه 70 تا 100 متر مکعب شیرابه را به آب زراعی تبدیل کند. قیمت آن نیز یک سوم و در نهایت نصف نمونه های مشابه خارجی است. همچنین نصب و راه اندازی غشای خاص و منحصر به فرد این سیستم بسیار مقرون به صرفه است؛ هم اکنون قیمت یک غشای 8 اینچی برای تصفیه آب و پساب سبک 1000 تا 1500 دلار است در صورتی که قیمت غشای 8 اینچی این محصول برای تصفیه پساب های سنگین مانند شیرابه به 600 دلارهم نمی رسد.

وجه تمایز محصول شما نسبت به سایر نمونه های مشابه داخلی و خارجی در چیست؟

تاکنون در ایران تصفیه خانه ای با استفاده از نانو فیلتراسیون ترکیبی ساخته نشده  است و به ندرت تصفیه شیرابه با این روش انجام می‌شود. ما برای ساخت این تصفیه خانه از فرمولاسیون بومی و خاصی استفاده کرده ایم به طوری که حتی غشاهای طراحی شده این محصول خاص و تنها مختص به نام شرکت ما است.

این طرح هم اکنون در چه مرحله ای به سر می برد؟

سال 1387 ماموریت ساخت غشاهای نانو فیلتر برای تصفیه آب و پساب شروع شد و در نهایت سال 1391 محققان این پژوهشگاه به دانش فنی ساخت آن دست یافتند. سال 1392 هم این طرح به ثبت اختراع رسید.  تاییده غشای خاص این طرح هم از دانشگاه لوون بلژیک اخذ شده است. ما ابتدا قصد داریم این محصول را در بازار داخلی به جامعه هدف مان بشناسانیم و پس از آن در گام های بعدی  این محصول را به کشورهای اروپایی و خاورمیانه ای صادر کنیم. هم اکنون دانش فناوری غشا فوق العاده انحصاری است و  تنها چند شرکت معدود و انگشت شمار دنیا از تکنولوژی نانو فیلتر و غشا استفاده می کنند.

بازار هدف داخلی شما کجاست؟

بازار هدف ما بسیار  بزرگ است. این طرح قابل استفاده برای تصفیه آب های خانگی است. ما می توانیم از غشای1/2 اینچی برای تصفیه آب های خانگی استفاده کنیم. در گام بالاتر می توان از غشای 8 اینچی برای تمام کارخانه ها، آب صنعتی نیروگاه ها( نفت، گاز و پتروشیمی) استفاده کنیم.

با توجه به اهمیت ساخت این محصول برای اجرایی شدن آن توقع خاصی هم از دولت دارید؟

تردیدی نداشته باشید سال 94 ما با بزرگترین بحران آبی کشور مواجه خواهیم شد. ما با این طرح می توانیم با غشای نانو فیلتری و آب های غیر متعارف را برای زراعت و شرب تبدیل کنیم. توقع من از دولت این است در مسیر همان اولویت های اعلام شده خودشان  حرکت و از طرح های مد نظرشان حمایت کنند.

گزارش : مرضیه میخانیک

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا