در برابر غول آلودگی هوا پیروز خواهیم شد

حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در اجتماع مردم استان البرز در کرج ، با اشاره به حضور خود در مراسم بدرقه زائران اربعین حسینی (ع) و عشق ملت بزرگ ایران به خاندان رسالت گفت: اولین نکته‌ای که در حضور شما مردم غیور استان البرز و ملت ایران می‌خواهم بیان کنم عشق این مرز و بوم و این ملت به خاندان رسالت است.در شلمچه، چزابه و مهران دو میلیون ایرانی در حال حرکت به سمت کربلا هستند.

روحانی با بیان اینکه میلیونها ایرانی عاشق، ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین (ع) را پاسخ گفتند ، افزود: مردم امروز بعد از 1370 سال جواب امام حسین(ع) را با دلاوری و با صدای رسا پاسخ می دهند . وقتی من مردم مختلف ایران را در شلمچه دیدم همه یکصدا فریاد زدند لبیک یا حسین(ع ).

رییس جمهور گفت: ما قدردان آگاهی و شور مردم در اربعین حسینی و زحمات تمام دستگاهها و نهادها هستیم . واقعاً راهپیمایی، مسلمانان از ایران، کشورهای مختلف و خود عراق چه عظمتی را در عراق آفریده و کربلا به عنوان نگین عشق مسلمان‌ها و شیعیان به اهل و خاندان رسالت در افکار عمومی سراسر جهان درخشید.

روحانی اظهارداشت: همه نهادهای مسوول کار بزرگی را به عشق امام حسین ( ع) انجام دادند و ما امیدواریم به زودی بتوانیم راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق در بصره متصل کنیم تا مردم به راحتی در ایام اربعین،‌عاشورا، ایام زیارتی و هر زمان دیگر بتوانند به عتبات عالیات و بویژه به کربلای معلا مشرف شوند.

رییس جمهور با سپاسگزاری از همت، عشق و حرکت و پیاده‌روی مردم در اربعین حسینی ، گفت: امام حسین(ع) نمونه‌ای بود که به ما نشان داد هر آن کس که همه سرمایه و عزیزان خود را در راه حق فدا کند، خدایی و جاودانه و برای همیشه در دل مردم جهان زنده خواهد ماند.

وی افزود: امروز دشمنی مثل فقر، بیکاری و رکود روبروی ما صف کشیده است. دشمنی به نام تورم، دشمنی به نام قهر طبیعت، خشکسالی، کم آبی در سراسر کشور پیش رویمان می بینیم. ما مشکلات زیست محیطی، گردوغبار، ریزگرد، آلودگی هوا، آلودگی آب ، آلودگی زمین، آلودگی محیط زیست پیش روی خود داریم.ما خصم خارجی را هم پیش روی خود داریم.

وی با بیان اینکه در کنار مشکلات انسجام و وحدت به عنوان قدرت بزرگ در کنار ما وجود دارد، گفت: استعداد ایرانی به عنوان نعمت بزرگ در کنار ما است، رهبری شجاع و آگاه در کنار ماست، اتحاد قوای سه گانه و نیروهای مسلح در کنار ماست. تلاش، کوشش و همه زحماتی که برای آبادانی ایران کشیده می شود، به عنوان لشگر رحمت در کنار ماست.

روحانی تصریح کرد: ما از روزهای بسیار سخت عبور کردیم، ما از دوران استبداد و استعمار عبور کردیم، ما از دوران هشت سال جنگ تحمیلی عبور کردیم، از ۱۰، ۱۲ سال دوران تحریم با قدرت عبور کردیم. ملت بزرگ ما هر روز پیروزی جدیدی را به دست آورده و به دست خواهد آورد. ما توانستیم در برابر تورم بی مهار و خطرناک، اولین قدم های مهم را برای مهار تورم برداریم.

رئیس جمهور، با بیان اینکه با کمک مردم اسب تورم را مهار کردیم، گفت: تورم را به یک رقمی رساندیم، این افتخار از آن ملت ایران است. به ما می گفتند از رکود نمی توان گذشت. امروز موج بسیار خوبی در کشور شاهدیم، اما عده ای می خواهند مردم را به سمت یـأُس دعوت کنند، مردم ما آگاه هستند.

وی با اشاره به این مطلب که طبق آمار در هفت ماهه اول امسال ۴۹.۶ تسهیلات بانکی برای بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، برای حرکت به سمت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است، تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ درصد تسهیلات بانکی بیشتر پرداخت شده، ۱۵ هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک در طول این هفت ماه راه اندازی خواهند شد.

روحانی ادامه داد: همه جا حرکت شروع شده، وعده ای که ما امسال به مردم دادیم، شکستن رکود، شکستن خاموشی اقتصاد، شروع رونق اقتصادی، رشد ۵ درصدی اقتصاد که به حول و قوه الهی به وعده هایمان به کمک شما مردم عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور، با بیان اینکه باید در برابر همه مشکلاتی که پیش رو داریم، مقابله کنیم، گفت: برخی از مشکلات را می توان یک ساله و دو ساله حل و فصل کرد و برخی دوران سه تا چهار ساله و برخی زمان بیشتری نیاز دارد، همه باید دست به دست هم بدهیم راه حرکت را ادامه دهیم. مسئله محیط زیست که دامن ما را گرفته این مشکل قابل حل است.

وی در ادامه گفت: ممکن است بگویید دولت یازدهم در این سه سال برای آلودگی چه کار کرد است؟ در طول این سه سال برخی مشکلات مانند آلودگی هوا که این روزها شاهد آن هستیم، باید عوامل آلوده کننده هوا را بتوانیم مهار کنیم. جلساتی در دولت به این منظور تشکیل شده است. روز گذشته به معاون اول رئیس جمهور دستور دادم که امروز در جلسه هیات دولت اولین دستور موضوع مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها باشد و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

رئیس جمهور، افزود: در طول این سه سال اولین اقدام ما این بود که بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه ها که با سوخت مایع کار می کرد، بتوانیم تبدیل به سوخت گاز کنیم و این کار انجام شد. در یکی دو فصل سرما همه نیروگاه ها با گاز کار می کند. وضع تولید گاز ما در پارس جنوبی به گونه ای خواهد بود که سال آینده هیچ مشکلی در زمینه گاز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در زمینه نفت و گاز حرکت بسیار خوبی در این سه سال داشتیم، گفت: امسال شاهد فازهای جدید در عسلویه خواهیم بود. اولین کار مسئله سوخت بوده، کار دوم تغییر بنزین بوده که با آوردن بنزین یورو ۴ در جایگاه ها مخصوصاً در کلانشهرها این کار آغاز شده و ادامه خواهد شد.

روحانی افزود: اوایل سال آینده با افتتاح پالایشگاه ستاره بنزین خلیج فارس دیگر نیاز به واردات بنزین در سال آینده نخواهیم داشت.ما قبلاً واردکننده گازوئیل بودیم اما از سال بعد صادرکننده آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قدم سوم برای مقابله با آلودگی هوا خارج کردن ماشین های فرسوده است، گفت: بسیاری از این آلودگی ها توسط ناوگان حمل و نقل فرسوده مخصوصا حمل و نقل عمومی تولید می شود؛ ما باید اتومبیل نو در اختیار آنها بگذاریم و با تسهیلات، ماشین های فرسوده را از بین ببریم و این تصمیم جدی ما از آغاز دولت بوده است.

وی با اشاره به اقدامات دولت در این زمینه گفت: در سال ۹۴، ۲۵۶ هزار و ۳۴۴ خودروی فرسوده را خارج کردیم. در سال ۹۵ در هفت ماهه امسال ۱۵۰ هزار و ۳۸۳ خودروی فرسوده را در کشور خارج کردیم. مجموعاً در این سه سال ۸۰۹ هزار و ۶ خودروی فرسوده خارج شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آلودگی هوا به دست دولت حل و فصل نمی شود، گفت: باید مردم، دولت، پلیس و همه استعدادها دست به دست هم دهند. آلودگی هوا همانند تروریسم جهان را تهدید می کند.

روحانی ادامه داد: برای ساخت خودروهایی که با کیفیت یورو ۵ و ۶ اقدام را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه «بعضی ها می گویند بعد از برجام آن تحولات چیست» گفت: بعضی رسانه ها می گویند دستاورد برجام چیست؛ به قول دوستان قزوینی ما «اللهم بیربیر».

رئیس جمهور، افزود: یکی از اقدامات بزرگی که ما انجام دادیم، امضای قرارداد با شرکت فرانسوی بود. یکی از قراردادهای بسته شده ما بعد از برجام، تولید مشترک اتومبیل و خودروهای جدید است که این کار شروع شده که البته در فرانسه تفاهمات آن بسته شده و امروز اجرای قرارداد شروع شده است. اولین بخش ایران خودرو و پژو با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورو سه نوع خودروی جدید تولید خواهند کرد که اولین دستگاه آن اواخر اسفند امسال به بازار خواهد آمد.

وی افزود: این پروژه تولید ۲۰۰ هزار خودرو در سال است که قدم به قدم تکمیل می شود. در آغاز کار، ۴۰ درصد این خودرو توسط ایرانی ها، ۶۰ درصد توسط فرانسوی ها  و بعد در آینده ۷۰ درصد توسط ایرانی ها و ۳۰ درصد توسط خارجی ها ساخته می شود.

رئیس جمهور، همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای رفع آلودگی هوا، گفت: در زمینه آلودگی ما قدم های بزرگی را برداشتیم و قدم های بزرگ دیگری باید برداریم. از سال گذشته به دنبال تولید خودروی برقی بودیم چون موتورسیکلت ها مشکل آلودگی می کند اما تاکنون مشکل بودجه داشتیم.

وی تاکید کرد: دولت، محیط زیست، دستگاه های مسئول و نیروی انتظامی همه دست به دست هم دادیم و خواهیم داد و با کمک مردم عزیز ما در برابر غول آلودگی هوا پیروز خواهیم شد.

روحانی بیان داشت: مسئله دیگر اشتغال است. ما باید با یک تحرک بزرگ در مسئله اشتغال گامی بزرگ برای جوانان پرشور، انقلابی، متدین ایران دوست و اسلام دوست برداریم.  وی بعضی ها فکر می کنند جوانان یکی از مشکلات جامعه هستند، این خطای بزرگی است جوانان سرمایه کشور ما هستند.

وی افزود: بعضی ها نسبت به جوانان های ما اظهار بدبینی می کنند، یادتان است روز تاسوعا که بازی فلوتبال بود بعضی ها چقدر غصه خوردند واقعا جای تعجب است ، این جوان عزیز، متدین و عاشق امام حسین و ایران هستند. دیدید با چه زیبایی در ورزشگاه آزادی هم تشویق کردند و هم به دینشان و هم به خاندان رسالت احترام گذاشتند و هم عشق و علاقه را به ایران و ورزش و فوتبال نشان دادند. جنگ را جوانان اداره کردند و امروز افتخار ایران، جوانان هستند. ما باید برای آنان میدان فعالیت و کار درست کنیم و برای این کار قدم های خوبی برداشته شد.

وی گفت: این خبر خوش را به البرز و همه روستاییان سراسر کشور می دهم که ما امروز یک لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم تا از مجلس مجوز بگیریم ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستاییان برداشت کنیم.

رئیس جمهور، تصریح کرد: انشاءالله نمایندگان مجلس که در مجلس دهم ما دلگرم تر کار می کنیم، این لایحه را تصویب کنند. وقتی مجلس به سه وزیر که عمدتاً برای جوانان کشور بودند رای اعتماد داد این رای اعتماد پیام بزرگی داشت. از مجلس سپاسگزاری و تشکر می کنم. مجلس به مردم پیام داد که این مجلس می خواهد در کنار دولت برای خدمت به ملت ایران کار کند. این مجلس پیام داد به همه مردم که من تابع شایعات و پرونده سازی های غلط و نابجا نیستم، من بر مبنای اینکه هر کس لیاقت دارد باید پست های کشور را بر عهده بگیرد، تصمیم می گیرم.

وی با بیان اینکه برای ما اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا همه یکی هستند، گفت: همه ملت بزرگ ایران، تمام اقوام ایرانی، تمام مذاهب ایرانی، همه استان های ایران، همه برادر هستیم، باید دست به دست هم دهیم دولت و ملت در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری کشور را بسازیم و در مسیر تعالی قرار بگیریم. ما کشور و ملتی نیستیم که اگر رئیس جمهور اینجا و آنجا عوض شد، تاثیری در اراده ملت ما بگذارد.

وی تاکید کرد: ملت ایران، دست اراده یک فرد و یک حزب نیست. واقعیت جهان همه چیز را بر افراط گران جهان تحمیل خواهد کرد.ما بر مبنای عهدمان، پیمان مان، همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما به عهدمان عمل می کنیم اما کسی فکر و خیال نکند که می توان با ملت بزرگ ایران، با رهبری ایران، با نیروهای مسلح، با ملت متحد و منسجم شوخی کرد.

روحانی با بیان اینکه همه پیروزی مان در سایه مقاومت و حمایت مردم بوده است، گفت: در سایه وحدت و انسجام بوده و ما به عنوان دولت آنچه که با از روز اول عهد کردیم، در هر مسئله ای با نظر کارشناسانه و متخصص عمل خواهیم کرد. ما دولت شعار نیستیم، ما دولت عمل هستیم، ما دولت شعار نیستیم، ما دولتی هستیم که همان دستگاه و ارگانی که ما را تحریم کرد، مجبورش کردیم همان ارگان تحریم را بشکند. ما به حول و قوه الهی در مسیر آبادانی این کشور با امید و نشاط حرکت می کنیم.

وی خطاب به رسانه ها گفت: آب در هاون نکوبیم. شما قادر نیستید این مردم را ناامید کنید، شما قادر نیستید بین وحدت دولت و ملت فاصله بیاندازید، شما قادر نیستید بین نیروهای سه گانه فاصله بیندازید، بین سپاه، ارتش و بسیج فاصله بیندازید، بین اقوام مختلف فاصله بیندازید. این قدر آب در هاون نکوبید.

رئیس جمهور، با طرح این سؤال که آزادراه شمال که ۱۷ سال پیش وعده این را دادیم کی می خواهد درست شود گفت: ما همه تلاشمان  را کردیم، دلم می خواست عید امسال قسمت اول این آزادراه را افتتاح کنیم، اما انشاءالله به حول و قوه الهی سال آینده این کار انجام خواهد کرد.خودم به زودی بالاسر این پروژه خواهم رفت تا این پروژه عظیم را انجام دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا