بررسی مخاطرات زمین‌شناختی در سازمان زمین‌شناسی

دکتر مسعود زمانی پدرام، دبیر علمی نشست رویکرد زمین‌شناسی بنیادین با بیان این‌که علم زمین‌شناسی از علوم پایه محسوب می‌شود، گفت:  نشست‌های رویکرد زمین‌شناسی بنیادی در سی و پنجمین گردهمایی علوم زمین می‌تواند به بسیاری از بررسی‌های مرتبط با علوم‌زمین از جمله بررسی‌های اکتشافی (مواد معدنی، هیدروکربورها)، دیاپیریسم، مخاطرات زمین‌شناختی (زلزله، سیل، زمین‌لغزش، فرونشست و آتشفشان‌ها)، ژئوتوریسم (ژئوپارک‌ها)، مکان‌یابی شهرهای جدید و سازه‌های مهم صنعتی (نیروگاه‌های بادی، آبی، اتمی)، انجام بهینه طرح‌های مسیریابی جاده‌ها، خطوط انتقال نیرو، انرژی، آب و پروژه‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی کمک کند.

وی با بیان این‌که زمین‌شناسی بنیادین، به عنوان مرکزیت برگزاری 34 مرحله گردهمایی علوم زمین در گذشته محسوب می‌شود، یادآور شد: امسال نیز این رویکرد، در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر آن است تا در سی و پنجمین گردهمایی علوم‌زمین با بسترسازی مناسب‌تر و برپایی نشست‌های علمی کاربردی، ارائه مقالات علمی، پوستر، کارگاه‌های آموزشی کاربردی در حیطه علوم‌زمین، تعامل سازنده با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و صنعتی، موجب رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور در شرایط تحریم شود.

به گفته وی، نشست زمین‌شناسی بنیادین مربوط به منطقه خاصی از کشور نیست و نشست‌های مرتبط با این رویکرد و مقالاتی که توسط دانشجویان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارائه می‌شود، مربوط به تمام زون‌های ساختاری ایران از جمله البرز، زاگرس و ایران مرکزی است.

دبیر علمی نشست زمین‌شناسی بنیادین تاکید کرد: برگزاری این نشست‌ علمی در گرایش علوم‌زمین، تعامل و تبادلات علمی بین متخصصین علم زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی-پژوهشی و سازمان‌های مربوطه است. از این رو این نشست می‌تواند زمینه را برای ارتقای علوم زمین در جامعه فراهم کند و در رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور، در شرایط تحریم تاثیرگذار باشد.

دکتر زمانی پدرام در ادامه ضمن اشاره به شرایط اقتصادی کشور که از رشد کافی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع به شرایط تحریم در گذشته بازمی‌گردد که بر همین اساس پیشنهاد می‌شود دانشجویان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‌ها ضمن مشارکت و همکاری در این مسیر علمی، با نظرات و ارائه مقالات علمی و کاربردی خود به رشد هر چه بیشتر علم زمین‌شناسی و توسعه علمی و در پی آن به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

وی ضمن دعوت از مخاطبان و علاقه‌مندان به حضور در نشست زمین‌شناسی بنیادین جهت همکاری برای ارسال مقالات خود در تاریخ‌های قید شده به دبیرخانه گردهمایی، گفت: در صورتی‌که مقالات در زمان تعیین‌کننده ارسال شود قادر به تهیه به موقع کتابچه چکیده و کامل سخنرانی‌ها و پوسترها، دانلود آنها، تهیه CERTIFICATE سخنرانی‌ها و پوسترها و نیز تصمیم‌گیری نهایی در انتخاب مقالات توسط داوران خواهیم بود.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم‌زمین با شعار (علوم‌زمین و اقتصادمقاومتی) از تاریخ اول تا سوم  اسفندماه امسال در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار می‌شود و معرفی کتاب و نقشه زمین‌شناسی برتر و همچنین ششمین نمایشگاه ملی عکس با محور زمین‌شناسی به عنوان برنامه‌های منحصربفرد این گردهمایی بزرگ عنوان شده است. علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت http://35ngs.conference.gsi.ir مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا